W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wanty podtrzymują już most na Dunajcu w Kurowie

28.07.2021

Zakończono już podwieszanie ustroju nośnego wraz z naciąganiem, zamontowanych na pylonach want (lin) podtrzymujących pomost. Oznacza to, że obiekt nie wspiera się już na tymczasowych podporach umieszczonych w rzece. Zaawansowanie prac w branży mostowej wynosi ponad 90 proc.

Zdjęcie przedstawia most w trakcie budowy w Kurowie na Dunajcu. Położony jest w bardzo malowniczym plenerze. Most ten ma trzy pylony. Na każdym pylonie zamontowane jest dziewięć want. Każda wanta zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin.

Prace cały czas postępują

Trwają roboty wykończeniowe na obiekcie. Wykonywana jest hydrofobizacja ustroju nośnego i układana jest izolacja z papy termozgrzewalnej. Powstają kapy chodnikowe i rozpoczął się montaż prefabrykowanych desek gzymsowych. Umacniany jest południowy brzeg Dunajca. Kontynuowane jest wykonywanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego na drodze gminnej (zjazd na miejscowość Kurów) oraz podbudowy pomocniczej i zasadniczej z betonu asfaltowego na DK75. 

Zaawansowanie wszystkich prac wynosi 81 proc., w tym w branży inżynierskiej ponad 90 proc., a drogowej 78 proc. 

Jeden z największych

Most w Kurowie zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ obiektów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Będzie miał więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony będą niższe niż w mostach wantowych. Dzięki temu takie mosty są tańsze w wykonaniu niż typowe mosty wantowe, jednak bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. Całkowita jego długość wyniesie 602 m, a szerokość 17,18 m. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym będzie most w Kurowie na Dunajcu.  

Ma trzy pylony. Na każdym pylonie zamontowane jest dziewięć want. Każda wanta zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Po wykonaniu wszystkich want na pylonach wykonano regulację siłową. Łączna długość want nowego mostu wynosi 7310,4 m. Wszystkie pylony wznoszą na ok. 33,5 m od poziomu terenu, a 22,8 m od jezdni. Nowy obiekt ma cztery przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 - 200 - 200 - 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem Dunajca, dzięki czemu w razie sytuacji powodziowych i wezbrań wód w rzece nie będą tamowały przepływu niesionego przez nie materiału. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, po czym zostaną rozebrane. Konstrukcja jest posadowiona na dwóch przyczółkach i trzech podporach.  

Nowy odcinek DK75

W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie także przebieg drogi krajowej nr 75, od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Droga zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a skrzyżowanie z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem do ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie inwestycji jest także budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka trzech przepustów drogowych i budowa nowych. Przyczółek istniejącego mostu zostanie zaadaptowany na punkt widokowy, a dojazd do obecnego mostu rozebrany. Powstaną drogi serwisowe, kanalizacja, kanał technologiczny, a sieci teletechniczne zostaną przełożone. Wykonane zostanie również oświetlenie drogi, a teren zajęty obecnie pod zaplecze i plac budowy będzie zrekultywowany. 

Budowa mostu w na rzece Dunajec w Kurowie tuż przed Nowym Sączem rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r. W październiku 2021 r. planujemy puszczenie ruchu po nowym moście, a pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. 

Wykonawcą inwestycji jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier. Umowa podpisana została 10 czerwca 2019 r. Koszt inwestycji to ponad 189 mln złotych. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}