W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zima na budowach

18.12.2023

Zima to intensywny czas dla drogowców odpowiedzialnych za utrzymanie tras o tej porze roku. Przekonaliśmy się o tym na początku grudnia, kiedy podczas jednego bardzo śnieżnego weekendu nasze służby wyjeżdżały na drogi prawie 1,3 tysiąca razy i zużyły prawie 4 tysiące ton soli. Równocześnie to okres przerwy na budowach. Na większości z realizowanych kontraktów trwa ona trzy miesiące, od 16 grudnia do 15 marca. Zapraszamy na przegląd stanu naszych inwestycji przed rozpoczęciem okresu zimowego.

Krajobraz górski, zimowy. Widoczny ciężki sprzęt: traktor z przyczepą, dwie koparki i walec.

Zima „kontraktowa”

Wykonawcy mają w umowach czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące. Wyjątek to inwestycje realizowane w terenach górskich, gdzie ze względu na ostrzejszy klimat przerwa trwa 4 miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. W Małopolsce taką budową jest realizacja nowego przebiegu DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. 

Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców. Wszyscy nasi wykonawcy deklarują, że w miarę możliwości związanymi z pogodą będą w pewnym zakresie kontynuować prace. 

Północna obwodnica Krakowa S52

Budowany odcinek ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 87 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Musimy jeszcze wykonać na nich prace wykończeniowe. Te obiekty będą miały łączną długość 1,861 km. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy. 

Poza obiektami „naziemnymi” obwodnica będzie też miała dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy, w wakacje ułożyliśmy w nim betonową nawierzchnię. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią. Drugi tunel będzie miał taką samą nawierzchnię. Trwają w nim cały czas prace związane z przekopaniem tunelu i równocześnie z budową konstrukcji stropu i dna. Planujemy przebicie „na wylot” w I kwartale przyszłego roku. 

Na 10 km obwodnicy ułożyliśmy już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie. Za nami ponad połowa prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. W tym roku oddaliśmy też już do ruchu wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączyliśmy też część węzła Zielonki ze zbudowaną przez Województwo Małopolskie i Miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek. 

Na trasie powstają 4 km muru oporowego, ten zakres prac został zrealizowany w prawie 98%. Kończą się też prace przy nowym Obwodzie Utrzymania Drogi w Modlnicy, gdzie zbudowaliśmy m.in. magazyn soli o pojemności 3600 ton.  

W ramach tej inwestycji powstaje, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52. 

Tej zimy na budowie będą prowadzone prace ziemne, instalacyjne i wykończeniowe (m.in. montaż barier ochronnych i balustrad). 

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

S7 Miechów – Szczepanowice

Budowa 5,3 km trasy ma kluczowe znaczenie dla połączenia dwóch funkcjonujących już małopolskich odcinków trasy S7 – Moczydło-Miechów i Szczepanowice-Widoma. Prace na tej trasie postępują szybko, a zaawansowanie osiągnęło już 71%. Przebudowaliśmy całą instalację wodociągową i sanitarną na terenie budowy. Trwają prace związane z kanalizacją deszczową. Przełożyliśmy też kolidującą z inwestycją infrastrukturę energetyczną i teletechniczną.  

Na trasie powstaje pięć wiaduktów – dwa konstrukcyjnie są gotowe, na trzech pozostałych trwają intensywne prace. Na ponad połowie trasy położyliśmy już dwie z trzech warstw asfaltu. 

W zimie planujemy prowadzić prace ziemne i kontynuować betonowanie, o ile oczywiście pozwolą na to warunki atmosferyczne. 

S7 Widoma – Kraków

Budowa 18,3 km trasy z Widomej do Nowej Huty to dwa znacznie różniące się od siebie odcinki. Pierwszy, tzw. pozamiejski, ma 11,2 km i przebiega przede wszystkim przez tereny rolnicze. Jego budowa jest zaawansowana w 64 proc. Droga w tej części będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku, powstaną na niej dwa węzły, Łuczyce i Raciborowice. Na 2/3 tej trasy położyliśmy już dwie z docelowych trzech warstw asfaltu, podbudowę i warstwę wiążącą. Na tym odcinku powstaje 21 mostów i wiaduktów, ich konstrukcje są już na ukończeniu. 

Drugi odcinek, miejski, ma 7,1 km i biegnie w większości przez teren Krakowa. Inwestycja jest zaawansowana w 36 proc. Budowa w tym miejscu przecina wiele różnych urządzeń, linii i sieci, m.in. ciepłowniczych, energetycznych i gazowych. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe. 

Węzeł Mistrzejowice połączy S7 z północną obwodnicą Krakowa (S52). W tym miejscu trasa przechodzi nad linią kolejową Kraków – Nowa Huta 1,3 km estakadą, która w najwyższym miejscu będzie miała ok. 20 m wysokości. W tym roku zbudowaliśmy 300 m jezdni metodą nasuwu od strony Zesławic, w przyszłym roku będziemy nasuwać 1000 m jezdni od strony ul. Łowińskiego. Jest to najdłuższa tego rodzaju budowa estakady w Polsce. 

Drugi węzeł, Grębałów, poza przygotowaniem nowego odcinka DW776 (ul. Kocmyrzowska), zakłada też budowę chodników, ścieżki rowerowej, a także trzech wiaduktów tramwajowych – dwóch nad S7, a jednego nad liną kolejową. Łącznie w ramach tego węzła powstanie aż 11 wiaduktów. Osiem jest już na ukończeniu, dwa są przygotowane w połowie, a budowa ostatniego rozpocznie się po wyburzeniu starego wiaduktu, którym biegnie dziś ul. Kocmyrzowska. W okolicy węzła zbudowaliśmy nasyp, którym tramwaj pojedzie od przystanku Wańkowicza w kierunku Zajezdni Nowa Huta. 

W zimie planujemy prowadzić prace ziemne i kontynuować betonowanie, o ile oczywiście pozwolą na to warunki atmosferyczne. 

Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i prawie 421 mln zł w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. 

DK47 Rdzawka – Nowy Targ

Budowa 16,1 km odcinka nowej trasy Zakopianki trwa już 3 lata i jest zaawansowana w ponad 90%. Inwestycja jest realizowana w trudnym, górskim terenie. Tu zima – ta prawdziwa i kontraktowa – przychodzi wcześniej niż na naszych pozostałych budowach. Teren jest też zdecydowanie trudniejszy – dość powiedzieć, że nowa Zakopianka to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce. W okolicy budowanego węzła Obidowa pracujemy na wysokości 800 m n.p.m. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach. Najdłuższy powstał w Klikuszowej, ma 687 m długości. Jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. 

Nowa trasa nie będzie wbrew obiegowym opiniom drogą ekspresową. Będzie to jednak wygodna, bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami będzie zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ będą na całym odcinku połączone dwupasmową drogą.  

Wszystkie konstrukcje 27 obiektów zaplanowanych na tej trasie są już gotowe. Do zrobienia pozostają prace wykończeniowe, m.in. montaż barier energochłonnych. Na połowie trasy położyliśmy pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku między węzłami Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe są już wszystkie trzy warstwy. Trwają prace wykończeniowe na ul. Krakowskiej w Nowym Targu, która jest wylotówką z miasta w kierunku Zakopanego i gdzie kierowcy będą zjeżdżać z nowego odcinka na dotychczasową DK47.  

Wykonawca nie planuje zawieszać prac na budowie na czas zimy. Chce wykonywać te roboty, na które pozwolą warunki atmosferyczne. 

Łącznik brzeski DK75

Na budowie tego krótkiego, 3-kilometrowego odcinka nowego przebiegu DK75, prowadziliśmy w tym roku intensywne prace ziemne. Trasa prowadzi przez teren o dużych różnicach wysokości, sięgających 50 m. Wykopaliśmy 190 tysięcy metrów sześciennych ziemi, którą wykorzystujemy do budowy nasypów. Skończyliśmy prace konstrukcyjne związane z budową dwóch mostów i trzech przepustów. Przebudowaliśmy rondo w Jasieniu na skrzyżowaniu z DK94. Prowadzimy prace związane z budową kolejnych dwóch przepustów i wiaduktu, którym będzie biegła ul. Pomianowska. 

Przełożyliśmy na odcinku ok. 0,5 km koryto rzeki Uszwicy. Dotychczasowe kolidowało z inwestycją. Wszystkie działania są prowadzone pod ścisłym nadzorem służb ochrony środowiska, w szczególności ichtiologów, tak, aby w jak największym stopniu zminimalizować wpływ tych prac na przyrodę.  

Przebudowaliśmy sieć energetyczną średniego i niskiego napięcia oraz sieć sanitarną i teletechniczną. Zaawansowane są prace związane z siecią wodociągową i gazową wysokiego ciśnienia.  

W zimie planujemy kontynuować prace ziemne związane z wykopami. Chcemy też wzmocnić grunt pod przyszłą drogę i zakończyć przekładanie sieci. 

Budowa łącznika brzeskiego jest zaawansowana w 50 proc.  

Obwodnica Oświęcimia DK44

Wykonawca zeszłej jesieni rozpoczął budowę od robót przygotowawczych. Przeprowadzono rozpoznanie saperskie, rozpoczęto prace archeologiczne, wycięto drzewa i krzewy i zbudowano drogi technologiczne. Zaczęto również przygotowywać fundamenty przyszłych mostów i przebudowę kolidującej z inwestycją infrastruktury podziemnej (gazową, wodociągową, elektryczną, teletechniczną, sanitarną i deszczową) i naziemnej (linia wysokiego napięcia i sieć teletechniczna).   

Roboty ruszyły z pełną mocą na wiosnę. Realizowane były m.in. prace ziemne, związane z wymianą gruntu na te o lepszych parametrach oraz budową nasypów. Zbudowano nasypy drogowe. Wykonano niemal wszystkie prace w zakresie budowy przepustów melioracyjnych. Przebudowano przecięcia budowanej obwodnicy z drogami wojewódzkimi nr 933 (ul. Legionów) i 948 (ul. Jagiełły), gdzie powstały ronda. Trwają prace przy wykopie przed linią kolejową, gdzie zostanie przygotowany segment mieszczący w sobie jezdnie przyszłej obwodnicy. Do grudnia na trasie głównej obwodnicy położyliśmy na odcinku ponad 1 km pierwszą warstwę asfaltu. 

Prace związane z budową fundamentów mostów są już na ukończeniu. Wykonano też większość zadań w zakresie przygotowania podpór. Prace koncentrują się teraz na budowie konstrukcji nośnych, tj. tych elementów mostów, na których zostanie położona jezdnia. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca zaczął budowę konstrukcji nośnej w technologii nawisowej. Część płyty mostu jest już zrobiona, powstała z gotowych belek. 

Zimą wykonawca planuje kontynuować budowę nasypu w rejonie Stawów Adolfińskich, prace związane z przebudową ul. Legionów i Jagiełły oraz przygotowanie konstrukcji trasy głównej. Jeżeli pogoda pozwoli chcemy położyć asfalt na kolejnych odcinkach obwodnicy. 

Zaawansowanie dla całej inwestycji wynosi obecnie niespełna 40 proc. 

Wartość prac budowlanych to 0,5 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała ponad 164 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

Obwodnica Zabierzowa DK79

Budowa 10,3 km obwodnicy tej podkrakowskiej miejscowości rozpoczęła się w tegoroczne wakacje. W tym roku udało się przeprowadzić część prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia kolejnych etapów inwestycji. Przeprowadzono rozpoznanie saperskie i rozpoczęto rozbiórkę budynków i innych obiektów leżących na trasie przyszłej obwodnicy. W zimie chcemy kontynuować te prace. 

Węzeł w Gaju DK7

W tym roku poszerzyliśmy Zakopiankę w miejscu budowanego węzła i zakończyliśmy prace związane z przenoszeniem instalacji wodnych, elektrycznych, teletechnicznych, kanalizacji oraz gazociągów średniego i wysokiego napięcia. Gotowe są wszystkie cztery podpory wiaduktu. W listopadzie zamontowaliśmy 120-metrową stalową konstrukcję tego obiektu biegnącego nad drogą krajową nr 7.  

Trwają prace na ul. Zadziele, położyliśmy tam warstwę wiążącą asfaltu. Trwają prace związane z budową oświetlenia ulicznego i spawaniem konstrukcji wiaduktu. Jeżeli pogoda pozwoli, będziemy w zimie betonować płytę wiaduktu. 

Rondo na Spyrkówce DK47

Prace na nowym rondzie w Zakopanem, łączącym ul. Kasprowicza, ul. Spyrkówka i dającym w przyszłości możliwość dojazdu do miejskiego Centrum Komunikacyjnego, jest niemal zakończona. Do zrobienia pozostaje pomalowanie oznakowania na drodze, skończenie 30-metrowego odcinka chodnika i posprzątanie terenu. Chcemy zakończyć te prace tak szybko, jak będzie to możliwe. Kluczową rolę odgrywa jednak pogoda. W warunkach zimowych nie możemy ich zrobić. 

{"register":{"columns":[]}}