W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co zmieniło się na drogach krajowych województwa łódzkiego w 2022 r.

29.12.2022

Kończący się rok przyniósł szereg znaczących zmian na mapie drogowej województwa łódzkiego. Oddaliśmy do użytkowania 32 km autostrady A1 i 12 km drogi ekspresowej S14. Wyremontowaliśmy też 20 km autostrady A2. Najważniejsze wydarzenie to zakończenie prac na kolejnych dwóch odcinkach autostrady A1: między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim, a także między Kamieńskiem i Radomskiem. Przed rokiem udostępniliśmy A1 pomiędzy Radomskiem i granicą z woj. śląskim. W czerwcu br. przekazaliśmy także do użytkowania pierwszy z dwóch odcinków Zachodniej Obwodnicy Łodzi - drogi ekspresowej S14. Jest to przedostatni fragment trasy domykającej ring wokół aglomeracji łódzkiej. Realizujemy także wstępne prace projektowe dla inwestycji ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Przygotowujemy dokumentację niezbędną do budowy trzeciego i czwartego pasa ruchu na autostradzie A2, pomiędzy węzłem Łódź Północ i Warszawą, a także prowadzimy działania poprawiające bezpieczeństwo i warunki jazdy.

Podsumowanie 2022 1

Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad

Autostrada A1 - najważniejsza inwestycja  

Nowa autostrada powstaje w śladzie starej drogi krajowej nr 1 (tzw. „gierkówki”) i liczy sobie 64 km. Cały proces budowy prowadzony był przy odbywającym się ruchu samochodowym, co stanowiło ogromne wyzwanie zarówno dla wykonawcy, jak i zamawiającego. Mimo skomplikowania i wielkiej skali trudności, w tym roku zakończyliśmy prace między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim (o długości 15,2 km), a także między Kamieńskiem i Radomskiem (o długości 16,7 km). W budowie pozostaje jedynie 24-kilometrowy odcinek trasy między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Prace są tam już na tyle zaawansowane, że jazda w każdym kierunku odbywa się po jezdni o szerokości trzech pasów ruchu. Jedynym ograniczeniem jest limit do 100 km/h, wynikający z faktu, że wciąż poruszamy się po placu budowy. Prace zakończą się tu wiosną przyszłego roku, co będzie oznaczało definitywny koniec budowy autostrady A1 na terenie Polski. 

Droga ekspresowa S14 - domknięcie ringu autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej

Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi. To bardzo istotny, zarówno z lokalnego, jak i ogólnokrajowego punktu widzenia, element infrastruktury drogowej. Wiosną przekazaliśmy do użytkowania 12-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Znacznie ograniczyło to ruch na przeciążonej DK71 i poprawiło warunki życia mieszkańców m.in. Konstantynowa Łódzkiego, dzięki wyprowadzeniu z centrum miasta ruchu tranzytowego. Budowa ostatniego odcinka S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do Słowika zaawansowana jest w ponad 80 proc. i powinna zakończyć się wiosną przyszłego roku. Inwestycja pozwoli domknąć ring autostradowo-ekspresowy wokół aglomeracji łódzkiej. 

Należy w tym miejscu dodać, że w grudniu - w ramach budowy S14 - zakończyła się trwająca dwa miesiące budowa ronda na węźle Emilia. Po zakończeniu inwestycji zapewni ono sprawne połączenie między autostradą A2, drogą ekspresową S14 i DK91.  

 

Oznacza to, że Łódź, wraz z przyległymi miejscowościami tworzącymi aglomerację, będzie pierwszym w Polsce miastem mogącym pochwalić się pełnym ringiem dróg najwyższych kategorii. W części będą to autostrady, a w części drogi ekspresowe. W tej chwili istnieją już cztery odcinki stanowiące części składowe tego ringu: od północy autostrada A2, od wschodu A1, od południa droga ekspresowa S8 i od zachodu droga ekspresowa S14 od węzła Róża do węzła Aleksandrów Łódzki. 

 

Na dziś, przez teren województwa biegnie ponad 263 km autostrad (A1 i A2), blisko 213 km dróg ekspresowych (S8 i S14), blisko 506 km dróg głównych ruchu przyśpieszonego i 377 km dróg głównych. Już w tej chwili Łódź doskonale skomunikowana jest drogami najwyższych kategorii z Warszawą, Poznaniem, a dalej Berlinem (autostrada A2), Gdańskiem i Górnym Śląskiem (autostrada A1), a dalej z Czechami. Połączenie z Wrocławiem umożliwia droga ekspresowa S8.  

Powstaną nowe obwodnice!

Rozwój współczesnej sieci drogowej, to poza budową autostrad i tras ekspresowych, wyprowadzanie ruchu tranzytowego z centrów miast. Przekłada się to nie tylko na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców czy wzrost komfortu życia, ale także na znaczne skrócenie czasu przejazdu. Aktualnie trwają intensywne prace nad realizacją rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, w ramach którego obwodnice zyska pięć miejscowości w woj. łódzkim: Błaszki w ciągu DK12, Brzeziny w ciągu DK72, Łowicz w ciągu DK14/70/92, Srock w ciągu DK12/91 i Wieluń w ciągu DK45.  

 

Obecnie trwa pierwszy etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obwodnic Błaszek, Brzezin, Łowicza i Wielunia. W tych czterech przypadkach realizacja inwestycji przewidywana jest na lata 2027-2029. W przypadku obwodnicy Srocka trwają prace projektowe związane z Koncepcją programową. Realizacja w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2024-2027.  

BRD - Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego

Ruszyły prace związane z doświetleniem wszystkich 1177 przejść dla pieszych w woj. łódzkim na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Odbywa się to w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej i potrwa do końca roku 2024. Na DK42 na odcinku Radomsko - Strzelce zakończyła się budowa 19 zatok autobusowych wraz z dojściami do nich. Pasażerowie komunikacji publicznej z okolicznych miejscowości podróżują dzięki temu wygodniej i bezpieczniej. 

Sprawniejszy przejazd między Łodzią i Warszawą

W związku ze stałym wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A2 między Łodzią i Warszawą oraz planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, odcinek A2 Łódź - Warszawa zostanie rozbudowany o dodatkowy pas ruchu dla każdej z jezdni. Zdecydowanie ułatwi to dojazd do stolicy z centrum kraju. W województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów Koncepcji programowej dla poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na każdej z jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu. W tym roku zakończyły się konsultacje rynkowe i aktualnie uzgadniany jest Program Inwestycji w systemie tradycyjnym - najpierw projekt, później budowa. Należy zakładać, że prace budowlane, które potrwają około dwóch lat, zakończą się w 2027 roku.  

Pozostałe inwestycje

Poza wymienionymi inwestycjami, w minionym roku zakończyliśmy dwuletni remont nawierzchni autostrady A2. Prace prowadzone były na ok. 20 km odcinku od węzła Emilia do węzła Stryków, który eksploatowany jest od ponad 16 lat. Na obu jezdniach wymienione zostały dwie warstwy nawierzchni, dodatkowo zastosowano specjalną siatkę wzmacniającą, co pozwoli na kolejne kilkanaście lat bezawaryjnej eksploatacji. Inwestycja była poważnym wyzwaniem logistycznym. Roboty prowadzone były przy odbywającym się ruchu. Dodatkowym wyzwaniem było założenie, aby nie ograniczać ruchu na dwóch sąsiadujących ze sobą węzłach autostradowych, zatem prace trzeba było podzielić na sześć etapów. 

Najbliższe plany dla województwa łódzkiego

Aktualnie jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej na drogi ekspresowe S12 i S74 na terenie naszego województwa. W minionym roku podpisaliśmy umowę na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być gotowa wiosną 2024 roku. Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km. 

Zdjęcia (10)

{"register":{"columns":[]}}