W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program budowy 100 obwodnic w woj. łódzkim

14.09.2021

W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie łódzkim obwodnice zyska pięć miejscowości: Błaszki, Brzeziny, Łowicz, Srock i Wieluń. Najbardziej zaawansowane są przygotowania w przypadku obwodnicy Srocka. Dla pozostałych czterech obwodnic trwają prace nad wstępną dokumentacją.

PB 100 obwodnic

Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12

23 listopada 2020 r. podpisana została umowa z firmą Multiconsult Polska na wykonanie Studium korytarzowego (SK) i Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące. Wartość umowy to nieco ponad 2,9 mln zł.

Obwodnica Błaszek to całkowicie nowa inwestycja. Dzięki niej wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy z centrum miejscowości. Błaszki znajdują się w ciągu ważnego korytarza transportowego dla woj. wielkopolskiego, pomiędzy Sieradzem i Kaliszem. Usprawniony zostanie ruch pojazdów ciężarowych od strony korytarza drogi krajowej nr 11, drogi krajowej nr 25 oraz Kalisza do drogi ekspresowej S8 w pobliżu Sieradza, a dalej w kierunku Łodzi i Warszawy. Jednocześnie nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska. Planowane lata budowy: 2027-2029.

Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72

23 listopada 2020 roku podpisaliśmy umowę z firmą Multiconsult na wykonanie dokumentacji dla obwodnicy Brzezin. Wykonawca ma za zadanie opracować SK i STEŚ-R oraz uzyskać decyzję środowiskową (DŚU). Opracowanie dokumentów i uzyskanie niezbędnych decyzji ma trwać 54 miesiące. Wartość umowy to blisko 3,9 mln zł. 

Obwodnica miasta wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w Brzezinach w związku z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 72. Jest to połączenie pomiędzy drogą ekspresową S8 Warszawa - Piotrków Trybunalski a Łodzią i autostradą A1. Cały ruch odbywa się tam przez ścisłą zabudowę miejską Brzezin. Budowa obwodnicy Brzezin odciąży miasto od ruchu do i z Łodzi w kierunku drogi ekspresowej S8. Poprawi się znacznie bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców. Planowane lata budowy: 2027-2029.

Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92

Wykonawcą SK i STEŚ-R wraz z materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy tego miasta jest firma IVIA z Katowic. Umowa została podpisana 17 grudnia 2020 r. Łowicz jest szczególnym miejscem na mapie komunikacyjnej województwa łódzkiego. Położony jest w obrębie trzech dróg krajowych o numerach 14, 70 i 92.

 Ruch z tych tras koncentruje się w centrum miasta. Budowa obwodnicy przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, a także odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość ulic miejskich w blisko 30-tysięcznym Łowiczu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych. Z jednej strony prowadzą one w kierunku Warszawy, z drugiej zaś włączają się do autostrad A2 i A1. Planowane lata budowy: 2027-2029.

Obwodnica Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12 i 91

Decyzję środowiskową na obwodnicę Srocka uzyskaliśmy 31 sierpnia br. Pod koniec tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie Koncepcji programowej. Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy liczy nieco ponad 3,8 km długości. Podstawowym celem inwestycji jest wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego.

Droga krajowa nr 12/91 na odcinku Srock - Piotrków Trybunalski, pomiędzy autostradą A1 i drogą ekspresową S8, stanowi ważne, alternatywne do autostrady A1, połączenie Łodzi z Piotrkowem Trybunalskim. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta znacząco wpłynie na poprawę warunków drogowych, a także na zmniejszenie hałasu i poprawę jakości powietrza. Planowane lata budowy: 2025-2027.

Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45

17 grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę z firmą IVIA z Katowic na opracowanie SK i Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania DŚU. Wartość umowy to blisko 3,9 mln zł. Zakładamy, że trasa zostanie wybudowana w latach 2027-2029. Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. 

W ostatnim czasie budowa drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią i Wrocławiem spowodowała jednak znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie zaradzić obecnej sytuacji i rosnącym potokom ruchu związanym z bliskością drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45. Prowadzą one do Częstochowy i autostrady A1 oraz do Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11 (planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11). Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu.

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych.

Materiały

Pismo do władz samorządowych
Łódź​_pismo.pdf 1.54MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}