Rozbudowa autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu coraz bliżej
03.04.2023
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że ruszyło badanie ofert złożonych na zaprojektowanie rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Oferty złożyło osiem firm, z których tylko jedna przekroczyła kosztorys inwestorski. Dziś przypominamy przyczyny powstania tej drogi oraz wyjaśniamy potrzebę jej dalszej modernizacji.
Jak powstawała autostrada A2 między Łodzią a Warszawą
To strategiczna trasa tak dla Polski, jak i całej Europy. Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy to prawie 91 kilometrów nowoczesnej drogi szybkiego ruchu. Kierowcy pojechali nią w połowie 2012 r., niespełna trzy lata po rozpoczęciu budowy. Budowa toczyła się równocześnie na pięciu odcinkach, realizowanych w ramach pięciu odrębnych kontraktów.
Poza swoim oczywistym zadaniem, czyli skomunikowaniem stolicy Polski z innymi państwami europejskimi, kluczowym wówczas celem było umożliwienie szybkiego i bezpiecznego dotarcia kibicom na mecze futbolu rozgrywane w ramach Mistrzostw Europy w piłce nożnej - Euro 2012. Ówczesna Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych nie przewidywała budowy autostrady o trzech pasach ruchu dla każdej z jezdni. Projektanci odcinka, przewidując, że natężenie ruchu na tej trasie będzie dynamicznie rosło, zarezerwowali miejsce pod budowę dodatkowych pasów ruchu.
Od powstania autostrady minęło niespełna 11 lat, jednak okazała się ona jednym z najbardziej obciążonych ruchem szlaków komunikacyjnych w Polsce. Jak pokazały dane z dwóch ostatnich Generalnych Pomiarów Ruchu przeprowadzonych w 2015 r. i łącznie w latach 2020 i 2021 liczba pojazdów na dobę wzrosła o średnio 29 proc. Warto przy tym zaznaczyć, że licząc wyłącznie ruch pojazdów ciężarowych, różnica jest jeszcze bardziej zauważalna i liczy 66 proc. Szczegółowe dane na temat zmian natężenia ruchu na odcinku autostrady A2 między Łodzią a Warszawą przedstawiamy w tabeli poniżej:
Nazwa odcinka |
Ruch ogółem (poj./dobę) |
Ruch poj. ciężarowych (poj./dobę) |
||||
GPR 2021/20 |
GPR 2015 |
Zmiana % |
GPR 2021/20 |
GPR 2015 |
Zmiana % |
|
W. ŁÓDŹ PŁN. /A1/ - W. ŁOWICZ /DW704/ |
53051 |
38885 |
36% |
12654 |
7554 |
68% |
W. ŁOWICZ /DW704/ - W. SKIERNIEWICE /DK70/ |
50267 |
38726 |
30% |
11921 |
7574 |
57% |
W. SKIERNIEWICE /DK70/ - W. WISKITKI /DK50/ |
55918 |
40829 |
37% |
12534 |
7437 |
69% |
W. WISKITKI /DK50/ - W. GRODZISK MAZ. /DW579/ |
57111 |
45690 |
25% |
9241 |
5622 |
64% |
W. GRODZISK MAZ. /DW579/ - W. PRUSZKÓW /UL. 3 MAJA (DW718)/ |
68113 |
56908 |
20% |
9269 |
5605 |
65% |
W. PRUSZKÓW /UL. 3 MAJA (DW718)/ - W. KONOTOPA /S2, S8/ |
93103 |
75156 |
24% |
12032 |
6931 |
74% |
Jeśli ta tendencja będzie się utrzymywała i dodatkowo uwzględnimy plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozbudowa autostrady staje się bezwzględną koniecznością.
Rozbudowa - zaplanowane działania
W związku z planowanym poszerzeniem autostrady A2 Łódź - Warszawa zorganizowaliśmy serię spotkań z podmiotami, które zgłosiły chęć udziału w konsultacjach rynkowych. Wspólnie z firmami i uczelniami wymieniliśmy się wiedzą i doświadczeniami oraz uzyskaliśmy informacje przydatne do przygotowania dokumentacji przetargowej dla planowanych zamówień. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym komunikacie z 28 kwietnia 2022 r.
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów. Będziemy tu z pewnością korzystali z bogatych doświadczeń, jakie dały nam np. rozbudowa drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy kończąca się właśnie rozbudowa drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady (A1). W obu przypadkach prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów.
W przypadku rozbudowy autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby zminimalizować utrudnienia i dolegliwości dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu! To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Na tym jednak nie koniec.
Rozpoczęcie prac będzie wymagało koordynacji z innymi robotami, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią, chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów. Kierowcy przemierzający trasę między stolicą i Trójmiastem wybierają przejazd autostradami A2 i A1, aby uniknąć utrudnień. Tego rodzaju okoliczności muszą być uwzględniane i to właśnie one zdeterminowały zastosowanie tradycyjnej formuły, a zatem osobno realizacji projektu i osobno prac budowlanych. Taki też był jeden z wniosków po przeprowadzonych w I kwartale 2022 r. konsultacjach rynkowych. W oparciu o przeprowadzone szczegółowe mikrosymulacje to na projektancie będzie spoczywał obowiązek rozwiązania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian, zależnie od etapu prowadzonych prac budowlanych.
Pionierskie rozwiązania
W procesie realizacji tej inwestycji kluczowa jest też minimalizacja utrudnień dla kierowców oraz zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa dla uczestników ruchu i pracowników wykonawcy. Kwestie BRD są tu szczególnie istotne, ze względu na prowadzenie prac na czynnej autostradzie.
Podczas konsultacji rozmawialiśmy zarówno o kwestiach organizacyjnych związanych z prowadzeniem prac pod ruchem, jak i o wykorzystaniu destruktu, tunelach technicznych pod autostradą czy też zastosowaniu odnawialnych źródeł energii.
Autostrada A2 po przebudowie między Łodzią i Warszawą ma być nie tylko jedną z najnowocześniejszych tras w Europie, ale także ma stanowić wzór rozwiązań proekologicznych. Dzięki szerokiemu zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (fotowoltaika, miniturbiny wiatrowe), ma być samowystarczalna jeśli chodzi o zasilanie: oświetlenia węzłów, MOP-ów, zasilania stacji pogodowych, tablic zmiennej treści itp. To absolutne nowum nawet na skalę europejską.
Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Ruszamy z badaniem ofert
Przed nami teraz niełatwe zadanie, różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256 proc.! Może to wynikać z opisywanego uprzednio, bardzo skomplikowanego procesu przygotowania inwestycji. Aby wybrać najkorzystniejszą z ofert, wymaga to od nas dokładnego i starannego ich sprawdzenia.