Program budowy 100 obwodnic w woj. lubelskim. Wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Janowa Lubelskiego
19.04.2022
W woj. lubelskim obwodnice zyska siedem miejscowości. Dla pierwszej z nich, obwodnicy Dzwoli, złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Z kolei dla obwodnicy Janowa Lubelskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dzisiaj prezentujemy informacje, jak wyglądają przygotowania do budowy pozostałych inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Po nowym śladzie
W ramach rządowego programu obwodnice powstaną w Janowie Lubelskim, Dzwoli, Gorajcu, Szczebrzeszynie i Zamościu (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowie (DK63/DK76). Ich realizacja planowana jest w latach 2023-2030.
W ramach tych inwestycji powstaną jednojezdniowe drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Wszystkie przebiegać będą po nowym śladzie. Przebudowane zostaną również drogi poprzeczne i skrzyżowania. Zbudowane także zostaną m.in. obiekty inżynierskie, nowe drogi dojazdowe zapewniające obsługę komunikacyjną terenu przyległego, a także ekrany akustyczne, infrastruktura do ruchu pieszych i ochrony środowiska.
- Obwodnica Dzwoli (DK74)
Prace projektowe są już na ukończeniu. Uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i złożyliśmy wniosek o wydanie ZRID. Rozpoczęcie prac planowane jest w przyszłym roku. Inwestycja obejmie m.in. budowę jednojezdniowej drogi klasy GP o długości ok. 2,8 km, która ominie Dzwolę od północy. Powstaną także dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren oraz zjazdy do nieruchomości.
- Obwodnica Janowa Lubelskiego (DK74)
Dla obwodnicy Janowa Lubelskiego analizowaliśmy cztery warianty obwodnicy o przybliżonej długości 8-9 km, omijające miasto od północnej lub południowej strony. We wniosku do burmistrza tego miasta rekomendujemy do realizacji wariant W-1B, zgodnie z którym obwodnica przebiega po północnej stronie miasta. Początek obwodnicy planowany jest na węźle drogowym S19 Janów Lubelski Północ, w okolicach miejscowości Kopce, a koniec obwodnicy pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna. Wariant ten, o długości ok. 9 km, uzyskał najkorzystniejsze wyniki w analizie wielokryterialnej, gdzie szczegółowo oceniane były kryteria m.in. społeczne, środowiskowe, techniczne czy funkcjonalne.
Wpływ na środowisko
Ze względu na to, że inwestycja może znacząco oddziaływać na środowisko, wniosek o wydanie DŚU został złożony wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia. W opracowaniu tym dokonane zostały prognozy oddziaływania obwodnicy m.in. na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto w niej informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (zdrowie i życie ludzkie, rośliny, zwierzęta czy krajobraz). Na podstawie analiz, w karcie wskazane zostały proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, przejść dla zwierząt czy nasadzeń zieleni. Po zasięgnięciu opinii Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Inspektora Sanitarnego, a przede wszystkim Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie, Burmistrz Janowa Lubelskiego może wydać postanowienie o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i konieczności sporządzenia raportu z tej oceny.
Udział społeczeństwa
W przypadku nałożenia na GDDKiA konieczności sporządzenia raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko Burmistrz Janowa Lubelskiego, w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej, przeprowadzi konsultacje społeczne. Wtedy też, każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, będzie miał możliwość zapoznania się z raportem.
Wcześniej, na etapie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), odbyły się działania informacyjne, na których mieszkańcy mogli zapoznać się z proponowanymi wariantami przebiegu drogi, a także zgłosić uwagi i wnioski. Ze względu na pandemię koronawirusa działania informacyjne odbywały się drogą elektroniczną. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i postulatom zgłaszanym przez m.in. mieszkańców miejscowości Biała, w sierpniu 2020 roku zorganizowaliśmy spotkanie stacjonarne w siedzibie lubelskiego oddziału GDDKiA. Wynikiem działań informacyjnych jest powstanie wariantu W-1B omijającego tereny objęte ochroną konserwatorską.
Końcowy wybór wariantów poprzedziły dwa ważne spotkania: posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Na każdym z tych spotkań obecni przedstawiciele zaproszonych gmin i instytucji mogli przedstawić swoje zastrzeżenia i wnioski co do przebiegów i wskazywanych rekomendacji. Podsumowaniem każdego posiedzenia były protokoły udostępniane do wiadomości zaproszonym uczestnikom. Warianty 3 i 4 okazały się najniżej ocenione w analizie wielokryterialnej. To zadecydowało o ostatecznym rankingu i rekomendacji dla wariantu W-1B.
Co dalej?
Złożenie wniosku kończy fazę analiz poszczególnych wariantów. Wydanie przez Burmistrza Janowa Lubelskiego DŚU oznaczać będzie zatwierdzenie ostatecznego przebiegu drogi. Kolejnym etapem będzie opracowanie bardziej szczegółowego projektu technicznego, a także dokumentacji koniecznej do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie Projektuj i buduj.
- Obwodnica Gorajca (DK74)
Obwodnica będzie miała ok. 6,7 km długości i ominie Gorajec po północno-zachodniej stronie. Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Uzyskano już DŚU. Projektanci opracowują dokumentację geodezyjną i kartograficzną oraz geologiczną, która umożliwi ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy, co planowane jest w tym roku.
- Obwodnica Szczebrzeszyna (DK74)
15 września 2021 roku podpisaliśmy umowę z biurem projektowo-konsultingowym Safege na opracowanie dokumentacji przygotowawczej (STEŚ-R). Po jej wykonaniu oraz przeprowadzeniu działań informacyjnych planowanych w tym roku, kolejnym etapem będzie złożenie wniosku o wydanie DŚU.
- Obwodnica Zamościa (DK74)
Prace przygotowawcze są na podobnym etapie, jak w przypadku obwodnicy Szczebrzeszyna. 15 października 2021 roku podpisaliśmy umowę z firmą Kontrakt na opracowanie dokumentacji przygotowawczej (STEŚ-R). Po wykonaniu tej dokumentacji oraz przeprowadzeniu działań informacyjnych, które również planujemy w tym roku, kolejnym etapem będzie złożenie wniosku o wydanie DŚU.
- Obwodnica Łęcznej (DK82) oraz Łukowa (DK63/76)
W przypadku obwodnic Łęcznej i Łukowa prace projektowe rozpoczęły się w połowie 2021 roku. Projektanci opracowują STEŚ-R. Na podstawie tej dokumentacji zaproponowane zostaną warianty przebiegu obwodnic. Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie działań informacyjnych (planowanych w tym roku), a następnie złożone zostaną wnioski o wydanie DŚU, które zatwierdzą ostateczny przebieg obwodnic obu miast.
Materiały
Janów Lubelski - wariant 1BJanów_Lubelski.pdf 6.21MB