W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Olsztyna i Dywit – spotkanie z przedstawicielami samorządów

20.10.2023

Zorganizowaliśmy je na prośbę Prezydenta Olsztyna, Piotra Grzymowicza, który oczekiwał osobistego spotkania z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad. W spotkaniu, poza Generalnym Dyrektorem i Prezydentem Olsztyna udział wzięli przedstawiciele urzędów gmin, przez które przebiegały analizowane warianty obwodnicy oraz przedstawiciele GDDKiA. Celem spotkania była prezentacja argumentów za i przeciw realizacji obwodnicy Olsztyna i Dywit w korytarzu zachodnim.

Wjazd do Olsztyna drogą krajowa nr 51. Na pierwszym planie samochód ciężarowy.

Zastrzeżenia Prezydenta Olsztyna wobec zachodniego korytarza obwodnicy Olsztyna i Dywit

Prezydent Olsztyna nie zgadza się z decyzją ZOPI wskazującą do dalszych prac korytarz zachodni obwodnicy Olsztyna. Zdaniem Prezydenta decyzja ZOPI w kwestii wyboru do dalszych analiz wariantów zachodnich wynika z pominięcia w prognozie ruchu pomiarów natężenia wykonanych w latach 2015, 2016 i 2021 na sieci dróg miejskich. W ocenie Prezydenta budowa obwodnicy po zachodniej stronie Olsztyna będzie miała negatywny wpływ na wzrost ruchu na ulicach zlokalizowanych we wschodniej części miasta, a korytarz zachodni nie zapewni realizacji głównego celu stawianego obwodnicy, tj. efektywnego funkcjonowania transportu osobowego i towarowego, a także poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości życia mieszkańców Olsztyna.

Prezydent twierdzi, że korytarz zachodni stanowi zagrożenie dla przyrody regionu i kraju. Zdaniem Prezydenta nie do zaakceptowania jest skala zniszczeń obszarów cennych przyrodniczo, korytarzy ekologicznych oraz krajobrazu kulturowego jakie nastąpią w przypadku budowy wariantu zachodniego. Przebieg zachodni jest też w opinii Prezydenta niezgodny z rekomendacją władz województwa warmińsko-mazurskiego ujętą w planie zagospodarowania przestrzennego województwa. Prezydent przedstawił alternatywną wobec ustaleń ZOPI propozycję, czyli wariant O6+O2, stanowiący kombinację dwóch wariantów w korytarzu wschodnim. 

Analizy sprawdzające

Aby odnieść się do zastrzeżeń Prezydenta, wykonaliśmy uzupełniające analizy sprawdzające ich zasadność. Wykonaliśmy nową prognozę ruchu dla potrzeb STEŚ, obejmującą pomiary ruchu miejskiego, wykonane w latach 2015, 2016, 2021 i przekazane GDDKiA przez Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie w maju 2023 r. Prognozę wykonaliśmy dla wariantów zachodnich oraz wariantów O6+D4 (najkorzystniejszy wg SK w korytarzu wschodnim) i O6+O2 (najkorzystniejszy wg Prezydenta) w korytarzu wschodnim. Na podstawie nowej prognozy ruchu sprawdziliśmy jej wpływ na wyniki analizy porównawczej wariantów w SK pod względem prognozowanego średniego dobowego ruchu. Nasza analiza potwierdziła prawidłowość wyboru wariantów do analiz na etapie STEŚ. 

Ocena wariantu proponowanego przez Prezydenta Olsztyna

Wariant O6+O2 przebiega przez tereny zwartej zabudowy mieszkaniowej (msc. Słupy, Kieźliny, Dywity, Różnowo), co generuje duże protesty społeczne. Częściowo pokrywający się z wariantem O6+O2 wariant O1 (żółty) został w 2010 r. oprotestowany przez mieszkańców tych terenów oraz władze gminy Dywity, co skutkowało uchyleniem w 2012 r. wydanej dla niego decyzji środowiskowej. 

Na etapie SK najwięcej protestów odnośnie realizacji obwodnicy w korytarzu wschodnim wystosowali użytkownicy rodzinnych ogrodów działkowych (ROD). W wariancie proponowanym przez Prezydenta występuje bezpośrednia kolizja z terenami ROD na długości 300 m oraz biegnie w bezpośrednim sąsiedztwie ROD na długości 1 100 m, co już na etapie SK wygenerowało konflikt z działkowcami. 

Ze względu na małe odległości zabudowy mieszkaniowej od obwodnicy duża liczba budynków narażona byłaby na negatywne oddziaływanie hałasu. Konieczna byłaby budowa długich ekranów akustycznych, ale nawet wtedy nie ma możliwości dotrzymania norm hałasu dla wszystkich budynków mieszkalnych. 

Wariant ten też jest mniej korzystny dla ruchu tranzytowego. Dla dominującego kierunku ruchu tranzytowego Spręcowo – węzeł Olsztyn Południe należy pokonać trasę o 8 km dłuższą w stosunku do przykładowego wariantu zachodniego (W2), co generuje wyższe koszty przejazdu, paliwa oraz większe negatywne oddziaływanie na środowisko i mieszkańców terenów przyległych. 

Wariant O6+O2 powoduje niekorzystny rozkład ruchu na obwodnicy południowej Olsztyna, tj. dociąża ruchem najbardziej obciążony odcinek, tj. węzeł Olsztyn Wschód – węzeł Olsztyn Południe. Ponadto proponowany wariant przebiega na długości ponad 4 km po terenie administracyjnym Olsztyna, w związku z powyższym nie ma zapewnionego finansowania. 

Korzyści z wariantów zachodnich

Warianty zachodnie przebiegają znacznie dalej (w stosunku do wariantów wschodnich) od zwartej zabudowy mieszkaniowej. Nie występuje na ich przebiegu kolizja z rodzinnymi ogrodami działkowymi. Korytarz zachodni jest bardziej korzystny dla ruchu tranzytowego. Dla dominującego kierunku ruchu tranzytowego Spręcowo – węzeł Olsztyn Południe należy pokonać trasę o 8 km krótszą w stosunku do proponowanego przez Prezydenta Olsztyna wariantu wschodniego O6+O2. Warianty zachodnie dociążą, najmniej obciążony ruchem zachodni odcinek obwodnicy południowej Olsztyna, tj. od Kudyp do węzła Olsztyn Południe, dzięki czemu rozkład ruchu na całej obwodnicy południowej będzie bardziej równomierny. 

Za budową obwodnicy w wariantach zachodnich opowiedziały się władze wszystkich podolsztyńskich gmin (Dywity, Gietrzwałd, Jonkowo, Barczewo, Purda), na terenie których analizowane były przebiegi wariantów w korytarzu wschodnim i zachodnim. Budowę obwodnicy po zachodniej stronie Olsztyna popierają przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie zlokalizowanym na zachód od Olsztyna. Warianty zachodnie znacząco poprawią skomunikowanie osiedla Redykajny oraz terenów stanowiących rezerwę rozwojową w granicach miasta, wskazanych w Studium uwarunkowań  
i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Komunikację po stronie zachodniej miasta znacznie poprawi deklarowane przez Prezydenta włączenie do obwodnicy ul. Hozjusza. 

Natężenie ruchu w wariantach wschodnim i zachodnim

Badając wariant wskazany przez Prezydenta wykonaliśmy analizę porównawczą wpływu wariantu zachodniego (W2) i wschodniego (O6+O2) na natężenie ruchu na ulicach wlotowych Olsztyna. Według prognozy na 2051 r. wariant zachodni odciąża al. Wojska Polskiego o ponad 50 proc. w porównaniu do wariantu bezinwestycyjnego. Wariant wschodni odciąża przedmiotową ulicę o 31 proc. 

Ul. Jagiellońska została znacznie odciążona z ruchu w porównaniu z wariantem bezinwestycyjnym w wariancie wschodnim (o ponad 40 proc.). W wariancie zachodnim ruch spada na niej o ok. 20 proc. Należy jednak zaznaczyć, że ruch na ul. Jagiellońskiej charakteryzuje się niewysokimi natężeniami (rzędu 5-7 tys. poj./dobę w wariantach inwestycyjnych), więc warunki ruchu powinny być zadowalające dla uczestników ruchu niezależnie od wariantu inwestycyjnego. 

Na ul. Towarowej występują niewielkie spadki ruchu w obu wariantach rzędu 11-14 proc. w roku 2051. Wybór wschodniej obwodnicy w tym przypadku wpłynie na polepszenie warunków ruchu na ul. Towarowej w niewielkim stopniu.  

Droga DW527 jest odciążona przez zachodnią obwodnicę, co jest naturalne, ponieważ znajduje się w zachodniej części miasta. Projektowana obwodnica po zachodniej części miasta odciąża drogi zarówno po zachodniej, jak po wschodniej części miasta. W przypadku al. Wojska Polskiego korzystniejszym wariantem jest wariant zachodni, gdyż odciąża w większym stopniu przedmiotową ulicę.  

Z badań ankietowych przeprowadzonych na DK51 na odc. Spręcowo – Dywity wynika, że zdecydowana większość ruchu jest to ruch do/z Olsztyna. Lokalizacja obwodnicy daleko od miasta (niezależnie od jej przebiegu po wschodniej czy zachodniej stronie miasta) może spowodować, że większość ruchu lokalnego pozostanie na starej drodze.   

Dotychczasowe prace nad obwodnicą Olsztyna i Dywit

Przypomnijmy, że 26 maja 2021 r. podpisano umowę z biurem projektów Trakt w Katowicach na wykonanie Studium korytarzowego (SK) oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. Prace projektowe nad SK trwały prawie 2 lata. Przeanalizowano 12 kombinacji wariantów w korytarzu wschodnim i zachodnim pod względem: 

  • prognozowanego ruchu, 
  • połączenia obwodnicy z siecią dróg lokalnych, 
  • kolizji z zabudową mieszkaniową, 
  • konfliktów społecznych, w tym z użytkownikami rodzinnych ogrodów działkowych, 
  • konfliktów z terenami i obiektami cennymi przyrodniczo, 
  • kolizji z terenami wodonośnymi, 
  • kolizji z rzekami i ciekami, 
  • kolizji z zabytkami, 
  • kolizji z infrastrukturą techniczną uzbrojenia terenu, 
  • przydatności podłoża gruntowego do budowy drogi. 

Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych na posiedzeniu 8 lutego 2023 r., na podstawie wyników wielokryterialnej analizy porównawczej wariantów do analizy na etapie STEŚ najwyżej ocenił: 

  • wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego, 
  • wariant O1 (niebieski) z korytarza zachodniego, 
  • wariant O2 (żółty) z korytarza zachodniego, 
  • wariant O4 (szary) z korytarza zachodniego. 

Więcej na ten temat pisaliśmy na naszej stronie internetowej: Poznaliśmy rekomendację zespołu projektowego w sprawie obwodnicy Olsztyna i Dywit oraz Jak poprowadzić północną obwodnicę Olsztyna? 

Ze względu na brak akceptacji Prezydenta Olsztyna dla wariantu wschodniego (O6+D4), ingerującego w Las Miejski oraz ze względu na brak możliwości finansowania przez Prezydenta realizacji odcinka wariantu O6+D4 zlokalizowanego na długości 7 km na terenie administracyjnym Olsztyna, odstąpiono od dalszej analizy wariantu O6+D4 w korytarzu wschodnim. Ponadto wyłączono z dalszych analiz, ze względu na brak możliwości finansowania przez Wójta Dywit, odcinek drogi gminnej, stanowiący połączenie obwodnicy z istniejącą DK51. 

Prezydent Olsztyna poprosił o przekazanie nowej prognozy ruchu, uwzględniającej wyniki pomiarów ruchu miejskiego celem weryfikacji. Na początku listopada odbędzie się kolejne spotkanie, na którym zostaną szczegółowo omówione jej wyniki. 

{"register":{"columns":[]}}