20 umów w ekspresowym tempie
15.07.2024
11,7 mld zł na blisko 300 km esek – to efekt 20 umów, jakie podpisaliśmy od początku roku na realizację dróg ekspresowych. Do tego trzeba jeszcze dodać blisko 750 mln zł na ponad 36 km obwodnic z pięciu podpisanych umów. W realizacji mamy przeszło 1600 km dróg.
Rozbudowując sieć dróg szybkiego ruchu, mamy na celu efektywne skomunikowanie poszczególnych regionów oraz największych miast w Polsce. Każdego roku zawieramy umowy na realizację m.in. nowych odcinków dróg ekspresowych, za sprawą których pokonywanie kolejnych kilometrów za kierownicą auta staje się o wiele bardziej komfortowe i przede wszystkim bezpieczne. Dzięki kontraktom podpisanym od początku br. na drogowej mapie przybędzie dokładnie 296,4 km ekspresówek.
Konsekwentnie rozwijamy sieć dróg ekspresowych
Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 3,3 tys. km dróg ekspresowych. Realizując kolejne inwestycje, wydłużamy najważniejsze szlaki komunikacyjne umożliwiające sprawne przemieszczanie się samochodem po naszym kraju.
Połowa kontraktów, zawartych od początku br., dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej.
Podpisaliśmy też umowy m.in. na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km. Będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 r. podpisaliśmy umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych:
- S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
- S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
- S10 Suchań – Recz (19,6 km),
- S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
- S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
- S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
- S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
- S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
- S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
- S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
- S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
- S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
- S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
- S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
- S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
- S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
- S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
Łącznie aż 25 umów
20 umów na realizację dróg ekspresowych to nie wszystko! Od początku roku podpisaliśmy też umowy na pięć inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).
Łącznie od stycznia do połowy lipca podpisaliśmy 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarliśmy dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł.
Inwestycja drogowa to projekt rozłożony na lata, którego realizacja to czas wypełniony intensywną pracą związaną z przygotowaniem, ogłaszaniem postępowań przetargowych, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń, czy w końcu z samą budową. Dzięki dotychczas zakończonym inwestycjom infrastrukturalnym, kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.