W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

…9, 10! Mamy kolejne umowy w ramach FEnIKS. Obie dotyczą drogi ekspresowej S7

05.12.2024

Budowa dwóch projektów w ramach drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, otrzymała unijne wsparcie o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. Podpisaliśmy 9. i 10. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie trzecia i czwarta umowa wyłącznie ze środków FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, pozyskaliśmy w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł!

Fragment drogi z barierkami ochronnymi po lewej stronie. Barierki są metalowe, błyszczące i ciągną się wzdłuż drogi, która zakręca w oddali. Po prawej stronie drogi znajduje się trawiasty pas zieleni. W tle widać drzewa i słupy, a niebo jest jasne z lekkim zachmurzeniem. Przez chmury przebijają promienie słoneczne padając na obiektyw.

Zestawienie logotypów FENiKS

S7 Płońsk - Czosnów

Koszty i cel inwestycji 

Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to blisko 1,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł. 

Celem jest wybudowanie blisko 35 km drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego. 

Co zbudujemy 

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Odcinek podzielono na trzy odrębne kontrakty, na których trwają obecnie prace budowlane. Prowadzone są one przy zapewnieniu przejezdności dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym ruchem odcinku. 

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco: 

  • S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc., 
  • S7 Załuski – Modlin: 67 proc., 
  • S7 Modlin – Czosnów: 80 proc. 

W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. Zbudujemy również trzy Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje także budowę dróg do obsługi terenów przyległych. 

Konieczne jest też dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Dlatego zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją. 

Całość zadania uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni. 

S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

Koszty i cel inwestycji 

Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi blisko 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1,2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł. 

Co zbudujemy 

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości nieco ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6. Tym samym stworzy zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju. 

Realizację trasy podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Obecnie na obu zadaniach prowadzone są roboty we wszystkich branżach, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo sfrezowana i wymieniona będzie nawierzchnia pod wiaduktem w ciągu S6. 

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:  

  • Chwaszczyno – Żukowo: 90 proc., 
  • Żukowo – Gdańsk Południe: 65 proc.  

W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dobudowa fragmentów łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Do tego powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Widlino w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Zbudowane zostaną także drogi do obsługi terenów przyległych. 

Konieczne jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Dlatego zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją.  

Całość zadania uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni. 

Łączymy północną i południową Polskę

Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie w Polsce: Trójmiasto, Warszawę i Kraków, ułatwiając także dojazd m.in. do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w naszym kraju.

Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami i ma istotne znaczenie dla komunikacji tych państw Europy Środkowej. Na południe od Polski biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. 

FEnIKS na polskich drogach

Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, podpisaliśmy wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).  

Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez GDDKiA:  

Ponadto we wrześniu br. podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a kilka dni temu dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). 

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}