A1 Kotliska – Piątek
- Nr drogi
- A1
- Nazwa odcinka
- A1 Kotliska – Piątek
- Długość
- 9,0 km
- Lata realizacji
- 2010 - 2012
- System realizacji
- Tradycyjny
- Oddział GDDKiA
- Łódź
Opis inwestycji
Odcinek autostrady A-1 Kotliska (bez węzła) – Piątek (bez węzła) ma 9 kilometrów (od km 261+000 do km 270+000). To trzeci odcinek tej trasy budowany przez Oddział łódzki GDDKiA. Autostrada A-1 połączy polskie wybrzeże z południem Europy. Opisywany odcinek biegnie przez teren powiatów; kutnowskiego i łęczyckiego. Nowa trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny będzie ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po drodze można się poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h. Opisywany odcinek jest najkrótszym z odcinków realizacyjnych. Nie powstał tu żaden węzeł ale, mimo, że liczy sobie zaledwie 9 kilometrów, znajdzie się tu 16 dużych obiektów inżynierskich, w tym; 4 wiadukty drogowe, 1 estakada, 3 mosty, 2 przejścia gospodarcze a także 6 przepustów ekologicznych. Naturalnie wzdłuż całego budowanego odcinka przebudowane zostaną drogi niższych kategorii przecinające autostradę a dodatkowo powstaną; drogi dojazdowe, chodniki, zatoki, parkingi i drogi serwisowe. Standardowo, jak w przypadku pozostałych odcinków, tak i tutaj bardzo dużą wagę przywiązuje się do ochrony środowiska. Powstaną zatem urządzenia oczyszczające wodę opadową, ekrany akustyczne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt, a także rowy szczelne (odparowujące) oraz liczne przepusty i przejścia dla zwierząt. W ramach prac planuje się także zasadzenie znacznej liczby drzew i krzewów, oraz obsianie trawą dużych powierzchni w sąsiedztwie drogi. Nowa trasa musi odpowiadać obecnym standardom bezpieczeństwa, zatem znajdą się tu;
- bariery ochronne,
- bariery przeciwolśnieniowe,
- telefony alarmowe,
- elementy oznakowania poziomego i pionowego
- ogrodzenie drogi,
- zjazdy awaryjne,
- przejazdy awaryjne,
- wyjścia awaryjne w ekranach akustycznych.
Autostrada jest bardzo skomplikowaną technicznie inwestycją. Wymagała więc jeszcze budowy sieci wodociągowej, która zasiliła hydranty i zbiornik przeciwpożarowy a także przebudowania istniejącej sieci wodociągowej, która kolidowała z przedsięwzięciem. Prace wymuszają także przebudowę kolidujących; linii energetycznych, kanalizacji deszczowej, oraz linii teletechnicznych.
Parametry techniczne
Klasa drogi - A
Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.
Szerokość pasa ruchu - 3,75 m.
Maksymalna dozwolona prędkość - 140 km/h
Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu.
Nawierzchnia bitumiczna
Obiekty inżynierskie
Na odcinku Kotliska - Piątek powstało 16 większych obiektów inżynierskich: w tym jedna duża estakada w ciągu głównym, 4 wiadukty drogowe, 3 mosty, 2 przejścia gospodarcze a także 6 przepustów ekologicznych.
Miejsca obsługi podróżnych
Na opisywanym odcinku podróżni mają do dyspozycji 2 MOP-y "Krzyżanów Wschód" i "Krzyżanów Zachód".
Ochrona środowiska
Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.