W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

A1 Kotliska – Piątek

Podstawowe informacje
Nr drogi
A1
Nazwa odcinka
A1 Kotliska – Piątek
Długość
9,0 km
Lata realizacji
2010 - 2012
System realizacji
Tradycyjny
Oddział GDDKiA
Łódź

  • Rozwiń tekst

    W użytkowaniu

    ikona zanikającej barierki
    Data udostępnienia ciągu głównego
    13 listopada 2012 r.
    ikona samochodu osobowego
    Otwarcie drogi na zasadach stałej organizacji ruchu
    13 listopada 2012 r.

Opis inwestycji

Odcinek autostrady A-1 Kotliska (bez węzła) – Piątek (bez węzła) ma 9 kilometrów (od km 261+000 do km 270+000). To trzeci odcinek tej trasy budowany przez Oddział łódzki GDDKiA. Autostrada A-1 połączy polskie wybrzeże z południem Europy. Opisywany odcinek biegnie przez teren powiatów; kutnowskiego i łęczyckiego. Nowa trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny będzie ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po drodze można się poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h. Opisywany odcinek jest najkrótszym z odcinków realizacyjnych. Nie powstał tu żaden węzeł ale, mimo, że liczy sobie zaledwie 9 kilometrów, znajdzie się tu 16 dużych obiektów inżynierskich, w tym; 4 wiadukty drogowe, 1 estakada, 3 mosty, 2 przejścia gospodarcze a także 6 przepustów ekologicznych. Naturalnie wzdłuż całego budowanego odcinka przebudowane zostaną drogi niższych kategorii przecinające autostradę a dodatkowo powstaną; drogi dojazdowe, chodniki, zatoki, parkingi i drogi serwisowe. Standardowo, jak w przypadku pozostałych odcinków, tak i tutaj bardzo dużą wagę przywiązuje się do ochrony środowiska. Powstaną zatem urządzenia oczyszczające wodę opadową, ekrany akustyczne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt, a także rowy szczelne (odparowujące) oraz liczne przepusty i przejścia dla zwierząt. W ramach prac planuje się także zasadzenie znacznej liczby drzew i krzewów, oraz obsianie trawą dużych powierzchni w sąsiedztwie drogi. Nowa trasa musi odpowiadać obecnym standardom bezpieczeństwa, zatem znajdą się tu;

  • bariery ochronne,
  • bariery przeciwolśnieniowe,
  • telefony alarmowe,
  • elementy oznakowania poziomego i pionowego
  • ogrodzenie drogi,
  • zjazdy awaryjne,
  • przejazdy awaryjne,
  • wyjścia awaryjne w ekranach akustycznych.

Autostrada jest bardzo skomplikowaną technicznie inwestycją. Wymagała więc jeszcze budowy sieci wodociągowej, która zasiliła hydranty i zbiornik przeciwpożarowy a także przebudowania istniejącej sieci wodociągowej, która kolidowała z przedsięwzięciem. Prace wymuszają także przebudowę kolidujących; linii energetycznych, kanalizacji deszczowej, oraz linii teletechnicznych.

Parametry techniczne    

Klasa drogi - A

Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,75 m.

Maksymalna dozwolona prędkość - 140 km/h

Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu.

Nawierzchnia bitumiczna

Obiekty inżynierskie    

Na odcinku Kotliska - Piątek  powstało 16  większych obiektów inżynierskich: w tym jedna duża estakada w ciągu głównym, 4 wiadukty drogowe, 3 mosty, 2 przejścia gospodarcze a także 6 przepustów ekologicznych.    

Miejsca obsługi podróżnych    

Na opisywanym odcinku podróżni mają do dyspozycji 2 MOP-y "Krzyżanów Wschód" i "Krzyżanów Zachód". 

Ochrona środowiska

Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo łódzkie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}