A1 Nowe Marzy – Toruń Południe
- Nr drogi
- A1
- Nazwa odcinka
- Nowe Marzy – Toruń Południe
- Długość
- 51,7 km
- Lata realizacji
- 2008-2011
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Odcinek koncesyjny
- Gdańsk Transport Company
Opis inwestycji
Zrealizowana przez Skanska-NDI Joint Venture budowa fazy 2 autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy - Toruń Południe to kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Skanska-NDI odpowiadała za zaprojektowanie i budowę całego 152-kilometrowego odcinka A1 z Rusocina k. Gdańska do Czerniewic k. Torunia. Jesienią 2008 r. zakończyła się budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka trasy. Wiosną 2009 r. rozpoczęto natomiast realizację kolejnych 62 kilometrów w pełni wyposażonej autostrady. Otwarcie odcinka Nowe Marzy - Toruń nastapiło 14 października 2011 roku.
Powstał 51,7 km nowej autostrady oraz przeprowadzony został remont i dobudowa drugiej nitki Obwodnicy Torunia na długości 10,7 km. Zakres prac obejmował również budowę 4 węzłów drogowych: Grudziądz, Lisewo, Turzno i Lubicz oraz węzła Warlubie na otwartej już fazie 1 autostrady A1. Zbudowanych zostało także 51 nowych mostów, w tym dwa duże obiekty przez Wisłę. Most pod Grudziądzem wykonywany był metodą nawisową, a dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego. Jest to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. W szczycie na budowie fazy 2 autostrady A1 pracowało ok. 4500 osób. Wykorzystano jeden z największych parków maszynowych na projekcie drogowym w Europie. Na budowie pracowało ponad 230 maszyn. Część z nich była wyposażona w system naprowadzania 3D oparty na technice GPS.
Realizacja projektu rozpoczęła się w 2005 r. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem przekazano klierowcom północne 25 kilometrów A1. W październiku 2008 r., tym razem na prawie dwa miesiące przed kontraktowym terminem, zakończono budowę 65 kilometrów pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami. Otwarcie odcinka Nowe Marzy - Toruń nastapiło natomiast 14 października 2011 roku
Autostrada A1 będzie niewątpliwie jedną z najważniejszych tras komunikacyjnych Polski i kontynentu. Połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy. Ta trasa ma już strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc korzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpłwa również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Wybudowany odcinek między Nowymi Marzami a Czerniewicami stał się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1.
Z danych policji w województwie pomorskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypadków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.
Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksploatację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odpowiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.
Parametry techniczne
klasa drogi: A
liczba jezdni i pasów ruchu: 2x2 pasy ruchu w każdym kierunku
szerokość pasa ruchu: 3,75 m
szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
szerokość poboczy
obciążenie: 11,5. ton/oś
Węzły
- Grudziądz
- Lisewo
- Turzno
- Lubicz
Miejsca obsługi podróżnych
- MOP Malankowo Wschód
- MOP Malankowo Zachód
- MOP Nowy Dwór Wschód
- MOP Nowy Dwór Zachód
- MOP Nowa Wieś Zachód
- MOP Nowa Wieś Wschód