A1 Piątek – Stryków
- Nr drogi
- A1
- Nazwa odcinka
- A1 węzeł Piątek – Stryków
- Długość
- 21,0 km
- Lata realizacji
- 2010 - 2012
- System realizacji
- Tradycyjny
- Wartość umowy na roboty budowlane
- 569 761 061,00 zł
- Oddział GDDKiA
- Łódź
Opis inwestycji
Odcinek autostrady A-1 węzeł „Piątek” – Stryków jest ostatnim fragmentem tej trasy (i położonym najbliżej Łodzi) budowanym w ramach projektu; „Budowa autostrady A-1 Toruń – Stryków”. Liczy sobie 21 kilometrów (od km 270+000 do km 273+400 – odcinek 2, sekcja 3 i odcinek 3 od km 273+400 do km 291+000). W naturalny sposób wpisuje się w niesłychanie ważna dla polskiej gospodarki i układu komunikacyjnego w tej części Europy projekt „Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. W Polsce autostrada A1 będzie pełniła funkcję głównego ciągu komunikacyjnego kraju na osi północ – południe łącząc takie miasta jak; Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Opisywany odcinek zaczyna się w okolicach Piątka i biegnie do węzła autostradowego Łódź – Północ (A-1/A-2) przez powiaty; łęczycki, łowicki i zgierski. Nowa trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po nowo wybudowanej drodze można jeździć z maksymalną prędkością 140 km/h. Na opisywanym odcinku powstał węzeł („Piątek” A1/DW703) wraz ze stacją poboru opłat, a na całej długości przebudowano drogi gminne, powiatowe i krajowe, które znajdują się na trasie inwestycji. Łącznie powstało 40 większych obiektów inżynierskich w tym; 12 wiaduktów, most i 27 przepustów, oraz liczne przejścia ekologiczne. Dbałość o środowisko jest niezwykle ważnym aspektem w przypadku tej inwestycji. Oprócz wspomnianych przejść ekologicznych w wielu miejscach pojawią się ekrany dźwiękochłonne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Woda z deszczu i topniejącego śniegu jest wstępnie oczyszczana i trafia następnie do specjalnych szczelnych zbiorników, skąd odparowuje do atmosfery. Warto też wspomnieć, że podczas budowy posadzono tysiace drzew i krzewów specjalnie wyselekcjonowanych odmian a także obsiano trawą skarpy i tereny sąsiadujących z jezdnią. O bezpieczeństwo podróżujących zadbają takie urządzenia takie jak;
- bariery ochronne,
- telefony alarmowe,
- elementy oznakowania poziomego i pionowego,
- ogrodzenie drogi,
- zjazdy awaryjne,
- przejazdy awaryjne.
Aby nowa droga mogła funkcjonować konieczne było wybudowanie skomplikowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, a także sieci kanalizacji sanitarnej odpowiadającej za odprowadzenie ścieków ze stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych. Niezbędne było również zbudowanie systemu przeciwpożarowego na który składają się między innymi hydranty i zbiornik ppoż. Kolejny element skomplikowanej infrastruktury nowoczesnej drogi, to oświetlenie, a co za tym idzie doprowadzenie zasilania elektrycznego do; węzłów, miejsc obsługi podróżnych i stacji poboru opłat. O skali trudności przedsięwzięcia świadczy fakt, że aby ruszyć z pracami. budowlanymi autostrady, trzeba było przebudować liczne instalacje kolidujące z inwestycją. Wymagały tego; linie energetyczne, kanalizacja deszczowa, linie teletechniczne i wodociągi.
Parametry techniczne
Klasa drogi - A
Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.
Szerokość pasa ruchu - 3,75 m.
Maksymalna dozwolona prędkość - 140 km/h
Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu.
Nawierzchnia bitumiczna
Obiekty inżynierskie
Na odcinku Kotliska - Piątek powstało: 40 większych obiektów inżynierskich w tym; 12 wiaduktów, most i 27 przepustów.
Miejsca obsługi podróżnych
Na opisywanym odcinku podróżni mają do dyspozycji 2 MOP-y; „Głowno Wschód” i „Głowno Zachód”.
Ochrona środowiska
Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt (wszystkie dołem), a także ekrany dźwiękochłonne.