A2 Łódź Północ - Łowicz
- Nr drogi
- A2
- Nazwa odcinka
- A2 Łódź Północ - Łowicz
- Długość
- 29,2 km
- Lata realizacji
- 2010 - 2012
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Łódź
Opis inwestycji
"Odcinek „A” autostrady A-2 to, to pierwszy z czterech odcinków budowany w ramach przedsięwzięcia o nazwie; „Projekt i budowana autostrady A-2 od Strykowa do Konotopy”. Jest najbliżej Łodzi położonym fragmentem tej trasy i naturalną kontynuacją istniejącego odcinka drogi; Konin – Stryków. Aktualnie stanowi część trasy łączącej Warszawę z Poznaniem i Berlinem - na zachód i granicą z Białorusią na wschodzie. Jest fragmentem drogi międzynarodowej E 30 w II transeuropejskim korytarzu transportowym.
Opisywany odcinek ma 29,2 km długości (od km 365+261,42 do km 394+500)i przebiega przez teren powiatów zgierskiego, brzezińskiego i skierniewickiego. 23.09.2009 roku została podpisana umowa z Konsultantem wspólnym dla wszystkich czterech odcinków – firmą DHV, a 28.07.2011 z Wykonawcą - Konsorcjum firm; EUROVIA Polska S.A i WARBUD S.A.
Wartość prac budowlanych to 989.000.000,00 zł (wg stawki VAT 23%). Zakończenie prac budowlanych 15 października 2012 roku.
Nowa trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, o szerokości 3,75 metra każdy z pasem awaryjnym (3m). Dodatkowo pozostaje możliwość dobudowania trzeciego (skrajnego lewego) pasa w przyszłości. Standardem jest, że autostrada spełnia klasę techniczna „A”. W praktyce oznacza to, że mogą po niej jeździć najcięższe pojazdy o nacisku na oś do 11,5 tony. Maksymalna dopuszczalna prędkość na nowej drodze, to 140 km/h, zaś prędkość projektowa 120 km/h.
Na opisywanym fragmencie trasy powstał jeden węzeł „Łowicz” u zbiegu z drogą wojewódzką 704. Inwestycja wymusiła konieczność przebudowy licznych dróg niższych kategorii, które przetnie autostrada. Dotyczy to dziewięciu dróg powiatowych i kilku dróg gminnych, gdzie łączna długość przebudowanych odcinków wynosi blisko 14,6 km. Niezależnie od tego powstało dodatkowo 43 kilometry dróg dojazdowych.
Na budowanym odcinku pojawiło się łącznie 20 wiaduktów, w tym jeden zespolony z przejściem dla średnich zwierząt, a także 9 mostów, z których siedem spełnia jednocześnie rolę przejść dla zwierząt dużych i średnich. Niezależnie od tego powstaną liczne przepusty ekologiczne i techniczne.
Kwestie ochrony środowiska stanowią bardzo ważny element nowej inwestycji. Oprócz obiektów umożliwiających migrację dzikich zwierząt, powstał system oczyszczania wód opadowych, które trafią do specjalnych zbiorników, z których będą odparowywały do atmosfery. Wzdłuż całego odcinka w licznych punktach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne, służące poprawie komfortu ludzi i zwierząt.
Z myślą o podróżnych na opisywanym odcinku powstały cztery MOP-y (miejsca obsługi podróżnych). Dwa; („Niesułków” i „Polesie”) obsługują podróżujących do Warszawy, pozostałe („Nowostawy” i „Parma”) służą jadącym w kierunku stolicy Wielkopolski. W pierwszym okresie użytkowania wszystkie MOP-y będą miały pierwszy typ, co oznacza, że zapewnią podróżnym podstawowe wygody (możliwość wypoczynku, skorzystania z toalet). Aktualnie podniesiono standard MOP-ów; „Niesułków”, „Parma” i „Polesie” do standardu drugiego, a „Nowostawów” do standardu trzeciego. Drugi typ MOP-u zapewnia dodatkowo; możliwość zatankowania samochodu, zjedzenia posiłku i dokonania podstawowych zakupów, natomiast na MOP-ie typu trzeciego, oprócz wymienionych już funkcji musi być możliwość noclegu, a także mogą się znaleźć do dyspozycji podróżujących; agendy poczty, banków, etc. Łączna powierzchnia wymienionych miejsc obsługi podróżnych wyniesie około 100 tyś. metrów kwadratowych.
Należy dodać, że wspomniane obiekty, a także stacje i punkty poboru opłat, są wyposażone w kanalizację sanitarną, która spełni wszystkie obowiązujące normy ochrony środowiska oraz obowiązkowo w instalację przeciwpożarową.
Aby rozpocząć budowę drogi konieczne było wcześniejsze usunięcie tzw. „kolizji”, czy przeniesienie wszystkich instalacji, które znalazły się „na trasie” inwestycji. Oznaczało to ponad sto operacji przesunięcia; linii energetycznych
o różnym napięciu, instalacji telekomunikacyjnych, wodociągowych, melioracyjnych, wodnych, a także jednej kolizji naftociągu."