A2 Łowicz - granica województwa mazowieckiego
- Nr drogi
- A2
- Nazwa odcinka
- A2 Łowicz - granica województwa mazowieckiego
- Długość
- 17 km
- Lata realizacji
- 2010 - 2012
- Oddział GDDKiA
- Łódź
Opis inwestycji
"Kolejny odcinek („B”) autostrady A-2 powstał na terenie powiatów; łowickiego i skierniewickiego. Liczy sobie około 17 kilometrów długości (od km 394+500 do km 411+465) i stanowi część trasy łączącej Warszawę z Poznaniem i Berlinem - na zachód i granicą z Białorusią na wschodzie. Siłą rzeczy jest fragmentem drogi międzynarodowej E 30 w II transeuropejskim korytarzu transportowym.
Umowa z wykonawcą na opracowanie projektu i wykonanie została podpisana 28.09.2009 roku, zaś z Konsultantem sześć dni wcześniej, czyli 23 września. Wartość robót budowlanych (przy 22% stawce VAT) wyniosła; 843 561 725, 64 zł. Termin zakończenia robót wyznaczony został na 05.06.2012 roku.
Podobnie jak w przypadku odcinka „A”, odcinek „B” ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (każdy pas o szerokości 3,75 metra), oraz pas awaryjny o szerokości 3 metrów. Dodatkowo pozostaje możliwość dobudowania trzeciego (skrajnego lewego) pasa w przyszłości. Autostrada spełnia klasę techniczna „A”, co oznacza, że mogą po niej jeździć najcięższe pojazdy o nacisku na oś do 11,5 tony. Maksymalna dopuszczalna prędkość na nowej drodze, to 140 km/h, zaś prędkość projektowa 120 km/h.
Na odcinku drogi, o którym mowa został wybudowany jeden węzeł autostradowy „Skierniewice” (typu „trąbka”) na przecięciu z drogą krajową nr 70. Będzie można na nim zjechać we wszystkich kierunkach. W jego centralnej części znajdzie się Obwód Utrzymania Autostrady.
Podczas budowy tego odcinka konieczne było także przebudowanie lokalnych dróg niższej kategorii, w tym drogi wojewódzkiej nr 750, trzech dróg powiatowych i kilku dróg gminnych. Ogólna długość przebudowanych odcinków wyniesie około 6 kilometrów. Powstało też około 43 kilometrów dróg dojazdowych.
W ramach odcinka „B” zostało wybudowanych 16 wiaduktów, 2 mosty, a także 3 przejścia dla dużych zwierząt. Warto zwrócić uwagę, że bardzo dużo troski poświęcono na tym odcinku migrującym w tych miejscach dzikim zwierzętom. Co trzeci wybudowany tu wiadukt i wszystkie mosty umożliwiają przejście na drugą stronę nowej drogi; dużym i średnim zwierzętom. Oprócz wymienionych dużych konstrukcji przewidziano liczne przepusty odwadniające i umożliwiające poruszanie się małym zwierzętom.
To nie wszystkie urządzenia służące ekologii. Zarówno wody opadowe, jak i ścieki z stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych zostaną oczyszczone, zanim z powrotem trafią do środowiska. Spokój i komfort okolicznych mieszkańców i zwierząt zapewniają ekrany dźwiękochłonne o łącznej długości ponad 16 kilometrów.
Odcinek „B” przechodzi przez obszar chroniony „Natura 2000”. Aby uchronić naturę w swym obecnym kształcie, nad doliną rzeki Rawki została przeprowadzona estakada, co umożliwia bezkonfliktowe poprowadzenie ruchu samochodowego przez cenne przyrodniczo tereny.
Dla każdego kierunku ruchu powstało na tym odcinku po jednym miejscu obsługi podróżnych (tzw. MOP). Pierwszy z nich „Bolimów” obsługuje kierunek do Poznania, drugi, „Mogiły”, kierunek do stolicy. Obydwa obiekty są typu I-go, co oznacza, że gwarantują podróżnym podstawowe wygody; możliwość odpoczynku, skorzystania z toalety, ewentualnie może się tam zjawić mała gastronomia.
Na trasie nowej drogi były liczne kolidujące instalacje i systemy, które trzeba było usunąć; były to; kanalizacja, wodociągi, melioracja, drenaże, gazociąg wysokiego ciśnienia, kilkanaście kolizji elektroenergetycznych i kilka teletechnicznych. Całości dopełnia fakt, że w przypadku rzek; Skierniewki i Chełmnem konieczne było skorygowanie ich przepływu.
Nowoczesna autostrada, aby właściwie spełniała swoją rolę musi być wyposażona w stosowne urządzenia zapewniające użytkownikom bezpieczeństwo. Są to;
- bariery ochronne
- zjazdy i przejazdy awaryjne
- ogrodzenie drogi
- oznakowanie pionowe i poziome
- sieć telefonów alarmowych.