A2 poszerzenie Łódź Północ - granica województw łódzkiego i mazowieckiego
- Nr drogi
- A2
- Nazwa odcinka
- Poszerzenie autostrady A2 na odcinku Łódź Północ (bez węzła) - granica woj. łódzkiego i mazowieckiego
- Długość
- 46 km
- Program
- Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)
- Lata realizacji
- 2025-2030
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Łódź
Aktualnie realizowany etap
Opis inwestycji
Planowane poszerzenie autostrady o dodatkowe pasy ruchu polega na poszerzeniu każdej jezdni o 3,0 m (odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków wraz z węzłem) lub 3,5 m (odcinek od węzła Pruszków bez węzła do węzła Konotopa) po wewnętrznych stronach jezdni, z wykorzystaniem istniejącego szerokiego środkowego pasa dzielącego. Wraz z poszerzeniem jezdni zmieni się ilość pasów ruchu na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków: w istniejącym przekroju 2x2 + pas awaryjny, a w projektowanym docelowym przekroju 2x3 + pas awaryjny. Na odcinku węzeł Pruszków – węzeł Konotopa w istniejącym przekroju 2x3 + pas awaryjny, a w projektowanym docelowym przekroju 2x4 + pas awaryjny.
Do podstawowych celów przedmiotowej inwestycji należą:
- dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, w tym m.in. do wzrostu ruchu spowodowanego przejęciem ruchu w relacji Wrocław – Warszawa z dotychczasowej trasy przez Piotrków Trybunalski (jako efekt oddania do ruchu wschodniej obwodnicy Łodzi w ciągu autostrady A1),
- zwiększenie przepustowości połączenia drogowego pomiędzy Warszawą i Łodzią,
- skrócenie czasu przejazdu i podniesienie komfortu jazdy,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa istniejącego odcinka autostrady,
- poprawa warunków środowiskowych w sąsiedztwie autostrady, dzięki upłynnieniu ruchu,
- poprawa przepustowości, komfortu jazdy i bezpieczeństwa ruchu w miejscach występowania PPO i SPO poprzez ich likwidację.
Parametry techniczne
Liczba jezdni: 2
Liczba pasów ruchu: 2 x 3, 2 x 4 odcinek Pruszków - Konotopa
Szerokość skrajnego pasa ruchu: 3,75 m
Szerokość pasa ruchu kolejnego względem skrajnego: 3,50 m
Szerokość pasa dzielącego (w tym obustronne opaski po 0,5 m): 5 m
Szerokość pasa awaryjnego: 2,75 m
Szerokość poboczy gruntowych: min. 1,25 m
Obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś