Aneksy waloryzacyjne dla umów wdrożeniowych KSZRD podpisane
28.02.2023
Dbamy o sukcesywną, niezakłóconą realizację naszych inwestycji. Podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne z wykonawcami regionalnych umów wdrożeniowych, które realizowane są w ramach projektu pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I (KSZRD). Jest to obecnie największy projekt ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) tego typu realizowany w Europie.
Reagujemy na sytuację na rynku
Podpisanie aneksów waloryzacyjnych jest efektem naszego dialogu z branżą i wyrazem wspólnej odpowiedzialności za realizowane inwestycje. Ma związek z obecną sytuacją rynkową, w szczególności ze zwiększonymi kosztami ponoszonymi przez wykonawców.
Waloryzacją objęte zostało wynagrodzenie wykonawców, należne od 1 stycznia 2022 r., wliczając w to wynagrodzenie już zapłacone od tego dnia przez GDDKiA. Poziom waloryzacji zależny jest od zmian przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat z zysku) podawanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). W 2020 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat z zysku) wynosiło 5 410,45 zł, a rok później 5 888,80 zł. Wskaźnik wzrostu wyniósł więc nieco ponad 8,8 proc i o taki wskaźnik będzie waloryzowane wynagrodzenie wykonawców za 2022 r.
Aneksy waloryzacyjne podpisaliśmy z wykonawcami umów na Regionalne Projekty Wdrożeniowe (RPW) w Łodzi, Gdańsku i Olsztynie, Katowicach oraz Wrocławiu i Opolu.
W procedowaniu są obecnie aneksy waloryzacyjne dotyczące umów na świadczenie usług nadzoru inwestorskiego nad wdrożeniem KSZRD.
20 stycznia br. GUS podał dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat z zysku) w roku 2022. W związku z tym, poszczególni wykonawcy RPW występują już do GDDKiA z wnioskami w zakresie zmiany wynagrodzenia należnego od 1 stycznia 2023 r.
Nowa jakość w zarządzaniu ruchem drogowym w Polsce
Projekt KSZRD stanowi kluczową część prac związanych z wdrożeniem Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) na sieci dróg krajowych. System będzie wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia, pozyskujące informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą. Pokaże też dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach objętych systemem, informacje o stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych, a także dane meteorologiczne.
Więcej na temat KSZR i stanu realizacji prac nad KSZRD przeczytać można w komunikacie na naszej stronie internetowej.
CEF - Łącząc Europę
Realizacja projektu KSZRD jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dofinansowanie wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych.