W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bitum czy beton? Specjalny Zespół GDDKiA zakończył I etap prac

17.10.2023

Drogi asfaltowe czy betonowe, a może wykonane z pochodnych tych dwóch budulców? Jak i kiedy dobierać właściwy materiał? Jaką technologię powinniśmy stosować i dlaczego? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań w obszarach doboru nawierzchni na drogach krajowych poszukują członkowie specjalnego zespołu GDDKiA, który z końcem września zakończył I etap swojej działalności.

Na zdjęciu autostrada A1 odc. B Piotrków Tryb - Kamieńsk maszyna do układania nawierzchni betonowej.

Przypomnijmy, że do zadań zespołu powołanego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, należy m.in. określenie metodyki doboru danego rodzaju nawierzchni, mając na względzie wiele uwarunkowań technicznych, technologicznych, środowiskowych, pogodowych, materiałowych i logistycznych.

Wybór, metodyka, weryfikacja – wnioski po I etapie

W ramach prowadzonych dyskusji sformułowano również wnioski, zamykające I etap działalności gremium.

Członkowie zespołu podkreślili, że w warunkach krajowych wybór rodzaju nawierzchni może być przeprowadzany na podstawie analizy kosztów i korzyści w cyklu życia drogi (LCCA). Natomiast metodyka porównawcza powinna uwzględniać uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, społeczne i środowiskowe. W opinii ekspertów, istnieje także potrzeba uzupełnienia metodyki o aspekty niemierzalne.

W konkluzjach zamykających I etap prac zwrócono również uwagę, że do weryfikacji m.in. strategii utrzymaniowych i trwałości stosowanych technik naprawy, konieczne jest przygotowanie odpowiedniego zestawu danych.

Efektywny dualizm - przedstawiciele świata nauki oraz branży drogowej

W skład zespołu, który jest odpowiedzią na nowe wyzwania i potrzeby w obszarze realizacji polityki zrównoważonego rozwoju budownictwa drogowego, wchodzą przedstawiciele świata nauki, branży drogowej oraz pracownicy GDDKiA, wskazani przez:

1. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:

  • Robert Jurczak, Przewodniczący Zespołu, Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA w Szczecinie
  • Adam Glinicki, Zastępca Przewodniczącego Zespołu, Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku
  • Grzegorz Dziedzina, Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • Tomasz Kwieciński, Radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • Leszek Bukowski, Dyrektor Departamentu Technologii Budowy Dróg

2. Przewodniczącego Rady Naukowej działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiciele Rady Naukowej:

  • prof. dr hab. inż. Antonii Szydło, Kierownik Zakładu, Politechnika Wrocławska
  • dr hab. inż. Karol Kowalski, prof. PW, Dyrektor IDiM Politechniki Warszawskiej

3. Kierujących organizacjami przedstawiciele:

  • Ogólnopolskiej Izby Gospodarcza Drogownictwa: dr inż. Aleksander Zborowski, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju, Kierownik Grupy Pavement Engineering, TPA  Sp. z o.o.
  • Polskiego Kongresu Drogowego: Piotr Heinrich, Prezes Zarządu w OAT Sp. z o.o.
  • Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: Oliwia Merska, Eurovia Polska
  • Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa: Marcin Żochowski, Dyrektor Pionu Przemysłowego i Technologii Mota-Engil Central Europe S.A.
  • Stowarzyszenia Producentów Cementu: prof. dr hab. inż. Jan Deja, Akademia Górniczo Hutnicza

Zespół będzie kontynuował swoje prace i już wkrótce opublikujemy harmonogram najbliższych działań, dzięki którym, w oparciu o analizę dotychczasowych doświadczeń, wypracowywane będą rozwiązania, służące do jeszcze efektywniejszego doboru nawierzchni na drogach krajowych.   

{"register":{"columns":[]}}