W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Branża budowlana to kluczowy partner dla sektora finansowego

16.06.2021

Dobra współpraca międzysektorowa to fundament, na którym chcemy realizować nasze inwestycje. Jest ona równie potrzebna, jak materiały budowlane i odpowiednie kadry. 15 czerwca br. odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział przedstawiciele instytucji finansowych - banków i firm ubezpieczeniowych, stowarzyszeń branżowych oraz GDDKiA. Prezentację na temat bieżącej sytuacji i prognoz dla segmentu drogowego przedstawił dr Damian Kaźmierczak, Główny Ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

S61 Śniadowo - Łomża Południe, czyli kolejny odcinek Via Baltica tuż przez otwarciem

- Tworzymy przestrzeń do otwartej dyskusji pomiędzy różnymi sektorami. Od dobrej współpracy branży finansowej i budowlanej w dużej mierze zależy sukces naszych inwestycji - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

Sektor bankowy a branża budowlana

Jak wynika z analizy dr. Kaźmierczaka, budownictwo to czwarta największa branża pod względem wielkości ekspozycji sektora bankowego (31,9 mld zł w 2019 r.). Wyżej znajdują się tylko przetwórstwo przemysłowe, handel i obsługa nieruchomości. 

Wartość zabezpieczeń udzielonych wykonawcom inwestycji realizowanych na rzecz GDDKiA (gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe) wyniosła dla robót budowlanych, według stanu na 1 kwietnia br., ok. 6,6 mld zł w gwarancjach należytego wykonania i ok. 1,5 mld zł w gwarancjach zwrotu zaliczki. 

Budowa dróg nie zwolniła mimo pandemii

Budowa dróg jest niezwykle istotna nie tylko dla ich użytkowników, ale i dla kondycji całej polskiej gospodarki. Pandemia nie wstrzymała budów w naszym kraju, co miało miejsce w wielu innych państwach Europy. W segmencie budownictwa infrastrukturalnego nie nastąpiło też spowolnienie spowodowane pandemią COVID-19. Jej negatywne skutki widoczne były jednak w części obszarów branży budowlanej. Dotyczy to w szczególności inwestycji samorządowych oraz rynku nieruchomości komercyjnych, takich jak biura czy hotele. 

Warto w tym miejscu podkreślić, że obiekty drogowe stanowią od ok. 17 do 25 proc. wartości wytworzonej produkcji budowlano-montażowej w Polsce. Składają się na to zarówno inwestycje GDDKiA (drogi krajowe) jak i jednostek samorządu terytorialnego (drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne). Wydatki inwestycyjne GDDKiA, w zależności od roku, wynoszą od 34 do 57 proc. całości środków przeznaczanych na infrastrukturę drogową w naszym kraju. 

Czynniki ryzyka

- Na etapie realizacji mamy niemal 1,5 tys. km dróg, a kolejne przetargi ogłosimy jeszcze w czerwcu. Trwa inwestycyjny boom, a to wiąże się również z szeregiem ryzyk, takich jak wzrost cen materiałów, niedobór pracowników czy sprzętu. Poznanie potencjalnych zagrożeń jest kluczem, aby nad nimi odpowiednio zapanować - powiedział Szef GDDKiA. 

Podczas spotkania wskazane zostały główne czynniki ryzyka dla realizacji inwestycji drogowych. Jest to m.in. kwestia cen materiałów i surowców. Z tak dynamicznym jak obecnie wzrostem cen niektórych z nich nie mieliśmy dotąd do czynienia. Dotyczy to przede wszystkim cen stali (pisaliśmy o tym m.in. tutaj), ale także paliw, drewna czy asfaltów. W górę poszły również ceny niektórych usług.

Problemem, szczególnie w czasie boomu inwestycyjnego, może być również niedobór wykfalifikowanych kadr i związana z tym presja płacowa. W poprzednich latach zdarzało się, że wzrost wynagrodzeń sięgał nawet 10-15 proc. rok do roku.

Waloryzacja a zmiany cen na rynku

Częściowemu łagodzeniu skutków wzrostu cen służy wprowadzony przez GDDKiA w styczniu 2019 roku mechanizm waloryzacji. Bierze on pod uwagę szereg kluczowych dla robót drogowych wskaźników publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny i to właśnie na ich podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący (waloryzujący) cenę. 

Obecnie limit waloryzacyjny wynosi (+/-) 5 proc., co oznacza, że maksymalna dopłata bądź korekta nie wyniesie więcej niż 5 proc. od wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej w umowie z wykonawcą. 

Warto podkreślić, że od stycznia br. waloryzację wprowadzono do zapisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Ustawa przewiduje m.in. obowiązek zawarcia w umowie na roboty budowlane (zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy) postanowienia o zasadach wprowadzenia zmian w wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku, gdy zmienią się ceny materiałów na rynku lub wysokość innych kosztów istotnych dla realizacji zamówienia.

O tym jak działa mechanizm waloryzacji regularnie informujemy na naszej stronie internetowej, ostatnio m.in. tutaj.

Nie zrezygnujemy z dialogu

Inwestycje na drogach krajowych idą pełną parą, a następne będą realizowane w kolejnych latach. W celu usprawnienia wymiany informacji między sektorem budowlanym i finansowym, między branżą a GDDKiA, będziemy kontynuować spotkania. Konstruktywny dialog jest niezbędny, aby skutecznie realizować inwestycje drogowe. 

Zachęcamy do zapoznania się z treścią prezentacji przedstawionej podczas spotkania: 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}