Budowa autostrady A1, odc. koniec obw. Częstochowy - Tuszyn
Nazwa Projektu: Budowa autostrady A1, odc. koniec obw. Częstochowy - Tuszyn
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0046/18
Data podpisania UoD: 30.10.2020 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 11.06.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 3 696 913 926,57 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 698 156 864,29 PLN
Opis inwestycji:
Projekt ma na celu budowę autostrady A1 na odcinku koniec obwodnicy Częstochowy - Tuszyn, o dł. 80,72 km. Stanowi on fragment drogi nr E75 i jest zlokalizowany w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Administracyjnie inwestycja położona jest na terenie dwóch woj.: łódzkiego (63,81 km) i śląskiego (16,91 km). Inwestycja będzie realizowana w formule „Zaprojektuj i zbuduj”, składa się z następujących odcinków, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane:
- Odc. A - w. Tuszyn (bez węzła) - w. Bełchatów (z węzłem),
- Odc. B - w. Bełchatów (bez węzła) - w. Kamieńsk (z węzłem),
- Odc. C - w. Kamieńsk (bez węzła) - w. Radomsko (z węzłem),
- Odc. D - w. Radomsko (bez węzła) - gr. woj. łódzkiego/śląskiego,
- Odc. E - gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa (bez węzła).
Początek inwestycji dowiązuje się od fragmentu autostrady A1 realizowanej w ramach budowy odcinka węzeł „Łódź Południe” – węzeł „Tuszyn”. Projektowany odcinek autostrady przebiega w kierunku południowo-zachodnim. W okolicach miejscowości Kamieńsk przewidziano budowę Obwodu Utrzymania Autostrady. Koniec inwestycji zlokalizowany jest na włączeniu w istniejącą dk 1 oraz kontynuację A1 w kierunku południowym w postaci obwodnicy Częstochowy. Na całym odcinku przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z trzeba lub czterema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu.
Główne cele projektu:
Stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T, zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową, poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym, odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „A”, wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa łódzkiego i śląskiego jak również poza granice państwa.