Budowa autostrady A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) - Mińsk Mazowiecki
Nazwa Projektu: Budowa autostrady A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) - Mińsk Mazowiecki
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0043/18
Data podpisania UoD: 20.11.2018
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 06.02.2023
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2021
Całkowita wartość projektu: 713 240 987,81 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 329 562 308,67 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa autostrady A2 na odc. Warszawa (w. Lubelska-bez węzła) - początek obwodnicy Mińska Maz. o dł. 14,77 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T.
Składa się on z następujących zadań, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane w systemie P&B:
- Zadanie A: od węzła Lubelska (bez węzła) do węzła Konik (z węzłem) o dł. ok. 5,6 km (pikietaż: od km 489+325,68 do km 494+905,40),
- Zadanie B: od węzła Konik (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego o dł. ok. 9 km (pikietaż: od km 494+905,40 do km 504+094,76).
Początek inwestycji dowiązuje się do fragmentu S2 realizowanej w ramach budowy węzła Lubelska na przecięciu z S17. Projektowany odcinek autostrady przebiega w kierunku wschodnim. W km 494+205,34 zaprojektowano węzeł Konik, który stanowić będzie połączenie istniejącej DK 2 (docelowo 92) i projektowanej A2. W sąsiedztwie węzła przewidziano również budowę Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA). Następnie w km od 501+530 i 501+590 (w Ostrowie Kani) przewidziano budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) kat. I wraz z rezerwą terenu pod rozbudowę MOP odpowiednio do kat. III i II. Koniec inwestycji zlokalizowany jest w km 504+094,76 na włączeniu w istniejącą obwodnicę Mińska Maz. w ciągu A2.
Na całym odcinku przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma (od km 489+853,00 do km 491+267,40) lub trzema pasami ruchu (od km 489+325,68 do km 489+703,00) i pasem awaryjnym, dostosowanym do prognozowanego poziomu ruchu.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka autostradowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „A”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego jak również poza granice państwa.