W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Kosztowy – Bielsko-Biała

Nazwa Projektu: „Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Kosztowy – Bielsko-Biała”

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0071/21

Data podpisania UoD: 29.05.2023 r.

Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 15.04.2024 r.

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023 r.

Całkowita wartość projektu: 1 272 457 987,31 PLN

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 440 978 289,47 PLN


Opis inwestycji:

Celem projektu jest budowa drogi ekspresowej S1 odc. Kosztowy – Bielsko-Biała, na odc.  w. Oświęcim – w. Suchy Potok o długości 26,74 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T, w woj. śląskim i małopolskim, na terenie miasta Bielsko Biała, w powiecie bieruńsko – lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim, bielskim i miejskim Bielsko Biała, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice i Bestwina.

 Przedsięwzięcie obejmuje swoim zakresem m.in.:

  • budowę drogi ekspresowej S1 o długości 26,74 km,
  • budowę 5 węzłów drogowych: Oświęcim, Wola, Brzeszcze, Stara Wieś i węzeł Bielsko-Biała Hałcnów,
  • budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. mosty, wiadukty, przepusty),
  • 2 Miejsc Obsługi Podróżnych w Dankowicach,
  • Obwodu Utrzymania Drogowego Stara Wieś (OUD) z budynkiem administracyjno – socjalnym i budynkami towarzyszącymi,
  • budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
  • budowę, rozbudowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
  • budowę m.in: ekranów akustycznych, infrastruktury technicznej do sygnalizacji świetlnej, Systemu Zarzadzania Ruchem, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, osłony przeciwolśnieniowe, ogrodzenie drogi ekspresowej, elementy oznakowania pionowego i poziomego), oświetlenia drogowego;  budowę, rozbiórkę lub przebudowę uzbrojenia terenu, tj. sieci elektroenergetycznej (wysokiego, średniego i niskiego napięcia), wodociągowej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci teletechnicznej, kanału technologicznego oraz sieci kanalizacji deszczowej i sieci melioracyjnych,
  • budowę i przebudowę elementów infrastruktury drogowej (chodniki, zjazdy, wjazdy i przejazdy awaryjne, zatoki do kontroli pojazdów),
  • budowę przepustów i przejść dla zwierząt, ogrodzeń siatkowych i płotków naprowadzających niezbędnych do migracji zwierząt oraz innych urządzeń ochrony środowiska.

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
  • zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych przez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego i zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, przez likwidację „wąskich gardeł”, uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa śląskiego i małopolskiego jak również poza granice państwa.

Przedmiotowa inwestycja jest tzw. projektem fazowanym. Wydatki poniesione w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2023 r. objęte są finansowaniem w ramach POIiŚ 2014-2020. Po tym okresie wydatki przewidziane są do współfinansowania w ramach FEnIKS 2021-2027.

{"register":{"columns":[]}}