Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S1 odc. Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0062/20
Data podpisania UoD: 26.11.2020 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 28.12.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do UoD: 21.06.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2024 r.
Całkowita wartość projektu: 312 934 443,19 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 168 399 881,48 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S1 odc. Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T.
Początek omawianego odcinka zaczyna się za węzłem „Podwarpie”. Przebudowywana droga przebiega w swoim istniejącym korytarzu na całej długości inwestycji. W okolicach miejscowości Ujejsce droga przecina teren gminy Dąbrowa Górnicza w powiecie Dąbrowa Górnicza i biegnie po swoim istniejącym przebiegu aż do istniejącego węzła „Dąbrowa Górnicza Pogoria” Na całym odcinku przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa śląskiego jak również poza granice państwa.