Budowa drogi ekspresowej S11 na odc. obw. Olesna
Nazwa Projektu: „Budowa drogi ekspresowej S11 na odc. obw. Olesna”
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0068/21-00
Data podpisania UoD: 08.07.2022 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 06.06.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 823 374 956,46 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 410 919 670,43 PLN
Opis inwestycji:
Celem projektu jest budowa drogi ekspresowej S11 na odc. obw. Olesna o długości 24,78 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Planowana droga biegnie nowym śladem po wsch. stronie m. Olesno (projektowana obwodnica zlokalizowana jest we wschodniej części województwa opolskiego w powiatach: kluczborskim i oleskim, na terenie gmin Lasowice Wielkie i Olesno).
Przedsięwzięcie obejmuje swoim zakresem m.in.:
- budowę obwodnicy m. Olesno w ciągu drogi ekspresowej S11 o długości 24,78 km,
- budowę węzła drogowego pn. „Węzeł Olesno”,
- budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury (m.in. mosty, wiadukty, przepusty),
- budowę przejść dla zwierząt (w tym przejścia zespolone z obiektami mostowymi i przepustami drogowymi),
- budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
- rozbiórkę, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
- budowę ekranów akustycznych,
- budowę systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz z budową kanalizacji deszczowej,
- budowę urządzeń podczyszczających wodę deszczową spływającą z projektowanego pasa drogowego do odbiorników takich jak istniejące cieki lub projektowane zbiorniki wód deszczowych,
- budowę oświetlenia drogowego (m.in. w ramach węzła),
- budowę oraz przebudowę uzbrojenia terenu, tj. sieci elektroenergetycznych (wysokiego, średniego i niskiego napięcia), wodociągowych, gazowych, kanalizacji teletechnicznej, urządzeń kolejowych, kanału technologicznego oraz sieci wodno – kanalizacyjnej i sieci melioracyjnych w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji,
- budowę i przebudowę elementów infrastruktury drogowej m.in. chodniki, ciągi pieszo-rowerowe (w wymaganym przez prawo zakresie), zjazdy, wjazdy i przejazdy awaryjne,
- budowę kanałów technologicznych,
- budowę urządzeń organizacji ruchu i BRD,
- wyburzenia budynków i obiektów budowlanych kolidujących z budowaną drogą,
- wykonanie wycinki istniejącej zieleni w niezbędnym zakresie i wykonanie nasadzeń zieleni drogowej.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych przez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego i zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, przez likwidację „wąskich gardeł”, uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa śląskiego i małopolskiego jak również poza granice państwa.