Budowa drogi ekspresowej S2 odc. w. Puławska - w. Lubelska (bez węzła)
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S2 odc. w. Puławska - w. Lubelska (bez węzła)
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0025/16
Data podpisania UoD: 11.09.2017 r.
Data podpisania Aneksu nr 1: 25.11.2019 r.
Data podpisania Aneksu nr 2: 30.07.2021 r.
Data podpisania Aneksu nr 3: 26.10.2023 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 30.06.2022 r.
Całkowita wartość projektu: 3 620 294 807,81 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 638 207 463,11PLN
Opis inwestycji:
Przedsięwzięcie polega na budowie drogi ekspresowej S2 na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska (bez węzła) o łącznej długości 18,52 km zlokalizowanej w sieci TEN-T.
Przedmiotowy projekt składa się z trzech zadań:
- Zadanie „A” – Projekt i budowa drogi ekspresowej S2 – Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,62 km; od km 0+433,71 do km 5+086,05
- Zadanie „B” - Projekt i budowa drogi ekspresowej S2 – Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,45 km; od km 5+086,05 do km 11+789,51
- Zadanie „C” - Projekt i budowa drogi ekspresowej S2 – Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,45 km; od km 11+789,51 do km 18+949,95.
Na całym odcinku przedmiotowej drogi przewidziano przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, za wyjątkiem zadania B, gdzie miejscowo dopuszczono przekrój szerszy. Założona w projekcie rezerwa terenowa umożliwia rozbudowę przekroju drogi do 4 pasów ruchu w każdym kierunku.
W ramach Projektu zostaną wykonane również takie elementy infrastruktury jak m.in.: obiekty inżynierskie (m.in. mosty, tunele, wiadukty, przepusty), obwód utrzymania drogowego (OUD), kanalizacja deszczowa i sanitarna, ścieżki rowerowe, kanały technologiczne, zatoki autobusowe, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt), urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zieleń drogowa.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie centrum miasta od nadmiernego ruchu drogowego, poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego, jak również poza granice państwa.