Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław, odc. Poznań - Kaczkowo
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław, odc. Poznań - Kaczkowo
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0024/16
Data podpisania UoD: 17.03.2017 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 6.07.2020 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do UoD: 24.10.2023 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2021 r.
Całkowita wartość projektu: 2 353 317 813,76 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 224 112 872,54 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa trasy S5 na odc. Poznań - Kaczkowo, w kierunku Wrocławia, o dł. 79,15 km. Projekt składa się z 5 zadań:
- Zadanie 1: Budowa drogi ekspresowej S-5 Poznań - Wrocław odc. Poznań (A2, w. Głuchowo) – Wronczyn;
- Zadanie 2: Zaprojektowanie i budowa drogi S5 Poznań - Wrocław, odc. Wronczyn -Kościan Płd.;
- Zadanie 3: Zaprojektowanie i budowa drogi S5 Poznań - Wrocław, odc. węzeł „Kościan Płd.” - węzeł „Radomicko”;
- Zadanie 4: Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław odc. Radomicko - Kaczkowo, etap I odc. Radomicko (bez węzła) - Leszno Płd;
- Zadanie 5: Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław odc. Radomicko - Kaczkowo, etap II odc. Leszno Płd. (z węzłem) - Kaczkowo;
Na budowanej drodze ekspresowej przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, wraz z pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. Zrealizowane w ramach przedmiotowej inwestycji węzły drogowe, umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych.
W ramach Projektu zostaną wykonane również takie elementy infrastruktury jak m.in.: obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty), Miejsca Obsługi Podróżnych, kanalizacja deszczowa i sanitarna, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt), urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zieleń drogowa.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie miast takich jak np. Leszno, Kościan, zlokalizowanych w ciągu planowanej trasy S5, od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa wielkopolskiego jak również poza granice państwa.