Budowa drogi ekspresowej S5 Żnin - Gniezno, odc. Mielno - Gniezno
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S5 Żnin - Gniezno, odc. Mielno - Gniezno
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0023/16
Data podpisania UoD: 17.03.2017 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 09.07.2020
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2018 r.
Całkowita wartość projektu: 582 953 168,19 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 309 729 177,58 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S5 o całkowitej długości 18.33 km (w tym trzech węzłów drogowych), która w całości zlokalizowana jest w sieci kompleksowej TEN-T.
Na całym odcinku przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój drogowy dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym i szerokim pasem dzielącym z rezerwą na trzeci pas. Zaprojektowane w ramach inwestycji węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych.
W ramach Projektu zostaną wykonane również takie elementy infrastruktury jak m.in.: obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty), Miejsca Obsługi Podróżnych, kanalizacja deszczowa i sanitarna, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt), urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zieleń drogowa.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie miasta Gniezna od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa wielkopolskiego i kujawsko – pomorskiego, jak również poza granice państwa.