Budowa drogi ekspresowej S6 Szczecin-Koszalin, odc. Kiełpino - pocz. obwodnicy Koszalina i Sianowa
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S6 Szczecin - Koszalin, odc. Kiełpino - pocz. obwodnicy Koszalina i Sianowa
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0032/17
Data podpisania UoD: 11.09.2017 r.
Data podpisania Aneksu nr 1: 12.06.2020 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2020 r.
Całkowita wartość projektu: 1 453 251 333,45 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 628 839 916,17 PLN
Strona internetowa projektu: http://www.kielpino-koszalin.droga-s6.pl
Opis inwestycji:
Przedsięwzięcie polega na budowie drogi ekspresowej S6 na odcinku Kiełpino – początek obwodnicy Koszalina i Sianowa o łącznej długości 62,84 km zlokalizowanej w sieci TEN-T.
Projekt składa się z trzech odcinków (kontraktów):
- Odcinek 4: Projekt i budowa drogi S-6 na odcinku węzeł Kiełpino /bez węzła/ - węzeł Kołobrzeg Zachód /z węzłem/; od km 84+000,00 do km 108+024,69,
- Odcinek 5: Projekt i budowa drogi S-6 na odcinku węzeł Kołobrzeg Zachód /bez węzła/ - węzeł Ustronie Morskie /z węzłem/ oraz budowa obwodnicy m. Kołobrzeg w ciągu drogi krajowej nr 11; S6 od km 108+024,69 do km 122+572,82 oraz obwodnica Kołobrzegu od km 1+081,00 do km 3+020,00. Koniec odcinka 5 w km 122+572,82 jest tożsamy z początkiem odcinka 6 w km 122+571,29, różnice w pikietażu wynikają z uszczegółowienia geometrii osi dróg na etapie projektowania (rys. 40 RSW)
- Odcinek 6 - Projekt i budowa drogi S-6 na odcinku węzeł Ustronie Morskie /bez węzła/ - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa; od km 122+571,29 do km 146+842,08.
Na budowanej drodze ekspresowej przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, wraz z pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. Zrealizowane w ramach przedmiotowej inwestycji węzły drogowe, umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych.
W ramach Projektu zostaną wykonane również takie elementy infrastruktury jak m.in.: obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, przepusty), Miejsca Obsługi Podróżnych, kanalizacja deszczowa i sanitarna, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt), urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zieleń drogowa.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa zachodniopomorskiego, jak również poza granice państwa.