Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Podborze – w. Śniadowo
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Podborze – w. Śniadowo
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0064/21
Data podpisania UoD: 08.07.2022 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 28.04.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do UoD: 15.12.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 3 do UoD: 26.06.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 911 121 451,70 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 433 499 999,99 PLN
Strona internetowa projektu: s61podborzesniadowo.pl
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Podborze – w. Śniadowo o długości ok 19,46 km, zlokalizowanej w bazowym korytarzu TEN-T (Morze Północne-Bałtyk). Administracyjnie inwestycja zlokalizowana jest w północno – wschodniej części Polski i przebiega przez obszar województwa mazowieckiego. Projektowana droga ekspresowa S61 odc. w. Podborze – w. Śniadowo jest zlokalizowana w województwie mazowieckim, w powiatach: ostrowskim i ostrołęckim na terenie gminy Ostrów Mazowiecka, Stary Lubotyń, Czerwin.
Projekt składa się z jednego zadania:
- węzeł Podborze (z węzłem)–węzeł Śniadowo (bez węzła) na dł. ok. 19,46 km (S61)+3,01 km (S8) )+3,57 km (DW627-G)
Na całym odcinku inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Natomiast drogi klasy G i GP zaprojektowano w przekroju jednojezdniowym. Zaprojektowane węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego i podlaskiego jak również poza granice państwa.