Budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek - Płońsk, odc. Napierki - Płońsk
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek - Płońsk, odc. Napierki - Płońsk
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0049/18
Data podpisania UoD: 25.06.2019 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 30.06.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 17.02.2022 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 02.02.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 3 do Umowy o Dofinansowanie: 29.02.2024 r.
Całkowita wartość projektu: 1 951 667 540,11 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 1 043 836 933,77 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej drogi ekspresowej S7 Olsztynek – Płońsk, odc. Napierki – Płońsk o dł. 71,21 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Administracyjnie inwestycja jest położona w Polsce, w północnej części województwa mazowieckiego. Przebieg omawianego odcinka S7 rozpoczyna się w okolicach węzła „Napierki”. Biegnie przez obszary gmin: Wieczfnia Kościelna, Mława, Szydłowo, Wiśniewo, Strzegowo, Glinojeck, Baboszewo, Stupsk oraz Płońsk. Przebieg kończy przed węzłem „Ciechanów” stanowiącym początek obwodnicy Płońska.
Projekt składa się z czterech zadań:
- Zad. 1: Napierki - Mława,
- Zad. 2: Mława - Strzegowo,
- Zad. 3: Strzegowo - Pieńki,
- Zad. 4: Pieńki - Płońsk.
Na całym odcinku przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu (2x2) oraz pasem awaryjnym z możliwością dobudowy trzeciego pasa ruchu. Zaprojektowane, w ramach inwestycji, węzły drogowe, umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województw, jak również poza granice państwa.