Budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek - Płońsk, odc. Nidzica - Napierki
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek – Płońsk, odc. Nidzica - Napierki
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0021/16-00
Data podpisania UoD: 18.10.2016 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 23.07.2021 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2018 r.
Całkowita wartość projektu: 568 536 259,81 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 294 094 688,88 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S7 na odc. Nidzica – Napierki, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T o łącznej długości 22,06 km. Uzupełnienie stanowi odcinek przejściowy (łącznik z istniejącą DK7) o długości 0,28 km. Projekt jest realizowany w systemie tradycyjnym w podziale na 2 odcinki realizacyjne:
- odc. Nidzica Płn. - w. Nidzica Płd.,
- odc. Nidzica Płd. – Napierki.
Na wszystkich odcinkach przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu, wraz z pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym.
W ramach inwestycji przewidziano budowę 4 węzłów drogowych: Nidzica Północ (Litwinki), Nidzica Południe (Tatary), Powierż, Napierki, budowę obiektów inżynieryjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania wybudowanej infrastruktury. Realizowany odcinek drogi ekspresowej S7 ułatwi ruch tranzytowy, a także wpłynie na wzrost bezpieczeństwa ruchu.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa warmińsko-mazurskiego, jak również poza granice państwa.