Budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu dk 15
Nazwa Projektu: Budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu dk 15
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.04.02.00-00-0051/18
Data podpisania UoD: 25.06.2019 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 28.04.2022 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do UoD: 12.05.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 3 do UoD: 05.01.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg Aneksu nr 2 do UoD: 30.06.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 401 327 566,15 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 303 505 075,86 PLN
Strona internetowa Projektu: http://obwodnicanml.pl/
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15 o parametrach drogi klasy GP o łącznej długości ok 17,73 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Administracyjnie inwestycja zlokalizowana jest w północno - wschodniej części Polski i przebiega przez niewielki odcinek w województwie kujawsko - pomorskim i w pozostałej, większej części przez obszar województwa warmińsko - mazurskiego. Projektowana obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15 jest zlokalizowana w województwie warmińsko - mazurskim, w powiecie nowomiejskim na terenie gminy Nowe Miasto Lubawskie i Kurzętnik oraz w województwie kujawsko - pomorskim, w powiecie brodnickim na terenie gminy Brzozie.
Na projektowanej obwodnicy m. Nowe Miasto Lubawskie w ciągu drogi krajowej nr 15 przewidziano przekrój jednojezdniowy z dodatkowym pasem o układzie 2+1. Zaprojektowane w ramach przedmiotowej inwestycji skrzyżowania typu rondo, umożliwiają bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej zapewniającego wysoki komfort ruchu drogowego,
- poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „GP”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa warmińsko-mazurskiego jak również poza granice państwa.