W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78

Projekt przewidywany do fazowania pomiędzy perspektywami UE: POIiŚ 2014 – 2020 i FEnIKS 2021 – 2027. Dane poniżej dotyczą fazy pierwszej projektu (POIiŚ):

Nazwa Projektu: Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu dk78

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.04.02.00-00-0060/21

Data podpisania UoD: 18.08.2022 r.

Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 04.12.2023 r.

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 30.07.2024 r.

Całkowita wartość projektu: 335 515 504,39 PLN

Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 215 769 580,58 PLN

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu jest budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o parametrach drogi klasy GP o długości 16,66 km, realizowanej w trybie projektuj i buduj. Inwestycja zlokalizowana jest w woj. śląskim. Obwodnicę Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 zaprojektowano w przekroju poprzecznym 2x2. Zaprojektowane, w ramach przedmiotowej inwestycji skrzyżowania umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu. W przypadku części przecięć trasy głównej z drogami poprzecznymi, bez możliwości zjazdu, zastosowano bezkolizyjne rozwiązania w postaci wiaduktów. Projekt stanowi element ciągu drogowego łączącego okoliczne ośrodki miejskie z drogową siecią TEN-T.
 

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej, zapewniającej wysoki komfort ruchu drogowego,
  • poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
  • poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
  • dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
  • odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
  • usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „GP”,
  • wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa śląskiego jak również poza granice państwa.

Zakończenie realizacji rzeczowej inwestycji, a zarazem początek funkcjonowania obwodnicy planowane jest w 2024 r. czyli w drugiej fazie finansowania inwestycji przewidzianej do dofinansowania w ramach FEnIKS  2021-2027.

{"register":{"columns":[]}}