Budowa obwodnicy Praszki w ciągu dk nr 45
Nazwa Projektu: Budowa obwodnicy Praszki w ciągu dk nr 45
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.04.02.00-00-0057/20
Data podpisania UoD: 29.04.2022 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 27.06.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 236 793 820,11 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 165 339 072,95 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45 o parametrach drogi klasy GP o długości 12,80 km, realizowanej w trybie projektuj i buduj. Inwestycja zlokalizowana jest w woj. opolskim. Obwodnicę Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45 zaprojektowano w przekroju poprzecznym 1x2. Zaprojektowane, w ramach przedmiotowej inwestycji skrzyżowania umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu. W przypadku części przecięć trasy głównej z drogami poprzecznymi, bez możliwości zjazdu, zastosowano bezkolizyjne rozwiązania w postaci wiaduktów. Projekt stanowi element ciągu drogowego łączącego okoliczne ośrodki miejskie z drogową siecią TEN-T.
Celami projektu są:
• stworzenie bezpiecznego odcinka drogi krajowej, zapewniającej wysoki komfort ruchu drogowego,
• poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
• poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
• dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
• odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
• usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „GP”,
• wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa opolskiego jak również poza granice państwa.