Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17
Nazwa Projektu: Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.04.01.00-00-0016/20
Data podpisania UoD: 29.10.2020 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 02.01.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 27.06.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 3 do Umowy o Dofinansowanie: 25.04.2024 r.
Data zakończenia realizacji projektu: 31.10.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 353 863 854,85 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 118 783 668,59 PLN
Opis inwestycji:
Projekt ma na celu budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17 o długości 9,58 km. Przedmiotowa obwodnica biegnie nowym śladem po wschodniej stronie m. Tomaszów Lubelski, w granicach województwa lubelskiego. Droga ekspresowa S17 na odcinku obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego jest zlokalizowana w sieci kompleksowej TEN-T. Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego przewidziana jest do realizacji w dwóch etapach. Beneficjent przedstawia do dofinansowania zakres dotyczący budowy pierwszego etapu.
Celami Projektu są:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa lubelskiego jak również poza granice państwa.