W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budujemy i remontujemy mosty

20.01.2021

W 2020 roku udostępniliśmy do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. Oprócz tego w ramach działań na istniejącej sieci dróg, zbudowaliśmy, wyremontowaliśmy lub przebudowaliśmy 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych. W realizacji jest 96 zadań obejmujących budowę nowych dróg o łącznej długości ponad 1225,2 km. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.

Most w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy

Największy most w Warszawie

W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu. 

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek. 

Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu. 

Cały przekrój obiektów inżynierskich

Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele obiektów inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów. Z kolei na obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 zbudowano dwie estakady przechodzące nad obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości. 

Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy (wraz z nowym odcinkiem drogi i rozbiórką starego mostu) to blisko 190 mln zł. 

Remontujemy istniejące przeprawy

W ubiegłym roku zakończyliśmy remonty 27 mostów o łącznej długości ok. 2,6 km i wartości robót blisko 86 mln zł. Zbudowaliśmy 16 obiektów mostowych o łącznej długości 636 m i wartości robót niemal 159 mln zł.  W zależności od stanu technicznego obiektu przeprowadzamy remont, stawiamy nowy most w miejscu starego lub zastępujemy go przepustem. Dla przykładu w miejscu starego mostu na DK79 w Andruszkowicach powstał nowy most, a w Stąporkowie na DK42 potężny przepust (oba obiekty w woj. świętokrzyskim).Wyremontowany został m.in. most na Sanie w Radymnie w ciągu DK94. 

W 2021 roku w remoncie będzie 40 obiektów mostowych o łącznej długości ok. 7,8 km i wartości robót blisko 181 mln zł. W Ścinawie remontowany będzie zabytkowy stalowy most na Odrze w ciągu DK36 o długości ok. 350 m. Obecnie powstają podpory pod most tymczasowy, na który zostanie przeniesiony ruch na czas remontu. Odnowiony most zostanie oddany do użytku w 2022 roku. 

W budowie będzie 55 obiektów mostowych o łącznej długości blisko 2 km, o łącznym koszcie nieco ok. 609,4 mln zł. Zbudujemy też 21 przepustów o wartości robót blisko 32 mln zł. 

Zabezpieczamy prześwity pomiędzy obiektami

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Poszliśmy o krok dalej i zabezpieczamy przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy. 

Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowaliśmy w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowaliśmy na nich kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości. 

W miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem, zamontowaliśmy dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu dobierany jest rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu. Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach zakopianki na S7 i na pozostałych obiektach w woj. małopolskim, na A1 w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu S5 w woj. wielkopolskim oraz na najdłuższych obiektach na A6, S3 i S10 w woj.  zachodniopomorskim. Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty i estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na istniejących obiektach będą w tym roku kontynuowane tak, aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe potencjalnie niebezpieczne miejsca.  

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}