DK44 obwodnica Oświęcimia
- Nr drogi
- DK44
- Nazwa odcinka
- obwodnica Oświęcimia
- Długość
- 9,04 km
- Nazwa inwestycji
- Budowa drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała
- Lata realizacji
- 2022-2026
- Program
- Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Wartość umowy na projekt i budowę
- 500 412 065,43 zł
- Wartość dofinansowania
- 399 369 545,02 zł
- Dofinansowano z
- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
- Oddział GDDKiA
- Kraków
Aktualnie realizowany etap
Etapy zrealizowane
-
Rozwiń tekst
Przetargi
Projekt i budowa- Data ogłoszenia przetargu
- 30 grudnia 2019 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 18 maja 2020 r.
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe- Data podpisania umowy
- 26 października 2011 r.
- Wykonawca
- KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o.
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 22 listopada 2017 r.
- Wykonawca
- Multiconsult Polska Sp. z o.o.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 12 czerwca 2015 r.
- Organ wydający
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach
- Data wydania decyzji
- 30 czerwca 2016 r.
Opis inwestycji
Przedmiotowa inwestycja polega na budowie obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44 o parametrach drogi klasy GP o łącznej długości 9,04 km. Inwestycja prowadzona jest w systemie projektuj i buduj.
Obwodnica odciąży centrum Oświęcimia od ruchu tranzytowego, prowadząc do poprawy warunków życia mieszkańców (zmniejszenie hałasu, natężenia ruchu, bezp.). Realizacja inwestycji przyniesie korzyści dla użytkowników drogi takie jak: zwiększenie prędkości podróży, poprawa warunków ruchu, bezp. i komfortu jazdy. Pozostające rezerwy przepustowości umożliwią obsługę kluczowych relacji w całym horyzoncie prognozy.
Inwestycja przebiega po południowo-zachodniej stronie miejscowości Oświęcim. Początek obwodnicy Oświęcimia znajduje się w km proj. 0+669,70 na styku z łącznicą węzła Oświęcim wykonywanego w ramach innego projektu. Koniec projektowanej obwodnicy i jej połączenie z istniejącą drogą krajową nr 44 (ul. Zatorska) zlokalizowano w km proj. 9+713,98.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 2x2
szerokość pasa ruchu: 3,5 m
szerokość poboczy: 1,5 m
obciążenie: max 11,5 ton/oś
Obiekty inżynierskie
3 mosty (nad rzeką Wisłą, Soła i Młynówką), 1 - wiadukt kolejowy, 1 – przejazd gospodarczy.
Ochrona środowiska
- ekrany akustyczne, ekrany ziemne i wały ziemne,
- przejścia dla zwierząt,
- system odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg (w tym: rowy drogowe, odcinki grawitacyjnej kanalizacji deszczowej, system tłoczny z pompowniami i odcinkami kanalizacji tłocznej, zastosowanie zbiorników retencyjnych otwartych),
- urządzenia podczyszczające wodę deszczową spływającą z projektowanego pasa drogowego do odbiorników takich jak istniejące cieki lub projektowane zbiorniki wód deszczowych.