DK73 obwodnica Jasła
- Nr drogi
- DK73
- Nazwa odcinka
- obwodnica Jasła
- Długość
- 9,1 km
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
- Lata realizacji
- 2024-2028
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Rzeszów
Aktualnie realizowany etap
Etap zakończony
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 28 grudnia 2021 r.
- Wykonawca
- Promost Consulting
Studium korytarzowe- Data podpisania umowy
- 16 sierpnia 2016 r.
- Wykonawca
- Multiconsult Polska Sp. z o.o.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe- Data podpisania umowy
- 16 sierpnia 2016 r.
- Wykonawca
- Multiconsult Polska Sp. z o.o.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 28 lipca 2020 r.
- Data wydania decyzji
- 30 czerwca 2022 r.
- Organ wydający
- Burmistrz Brzostku
Opis inwestycji
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu jasielskiego. Przebiega przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 9,7 km, w tym ok. 6,7 km w nowym śladzie oraz ok. 3,1 km po istniejącej DK73. Wybudowany zostanie także łącznik w kierunku Jasła o długości niespełna 0,4 km.
Powstaną również obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna.
Początek inwestycji zlokalizowany jest na istniejącej drodze krajowej nr 73, zaś koniec obwodnicy na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza.
Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73, rozpoczynająca się od S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadząca do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło. Dalej poprzez DK28 Krosno, Sanok a następnie DK84 Ustrzyki Dolne prowadzi aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku lub DK19 do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.
Obwodnica Jasła wyprowadzi ruch, jaki koncentruje się w mieście z kierunków południowo-wschodniego i zachodniego, czyli drogi krajowej nr 28 stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnicy ruch tranzytowy powinien się znacząco zmniejszyć w centrum miejscowości. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a układ komunikacyjny zostanie odciążony. Zwiększy się też płynność ruchu w samym Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony od autostrady A4 i drogi krajowej nr 94. Z drugiej zaś włączających się z drogi krajowej nr 73, która zbiera ruch z południowej części województwa.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
szerokość pasa ruchu: 3,5
szerokość pasa awaryjnego: brak
szerokość poboczy: min. 1,5m
obciążenie: 11,5 ton/oś
Obiekty inżynierskie
Most i wiadukt w ciągu drogi krajowej, wiadukt w ciągu drogi poprzecznej, przepusty.