W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Wstecz

DK73 obwodnica Jasła

Podstawowe informacje
Nr drogi
DK73
Nazwa odcinka
obwodnica Jasła
Długość
9,1 km
Program
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
Lata realizacji
2024-2028
System realizacji
Projektuj i buduj
Oddział GDDKiA
Rzeszów

Aktualnie realizowany etap

Etap zakończony

  • Koncepcja programowa
    Data podpisania umowy
    28 grudnia 2021 r.
    Wykonawca
    Promost Consulting
    Studium korytarzowe
    Data podpisania umowy
    16 sierpnia 2016 r.
    Wykonawca
    Multiconsult Polska Sp. z o.o.
    Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
    Data podpisania umowy
    16 sierpnia 2016 r.
    Wykonawca
    Multiconsult Polska Sp. z o.o.
    Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
    Data złożenia wniosku
    28 lipca 2020 r.
    Data wydania decyzji
    30 czerwca 2022 r.
    Organ wydający
    Burmistrz Brzostku
Opis inwestycji

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu jasielskiego. Przebiega przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 9,7 km, w tym ok. 6,7 km w nowym śladzie oraz ok. 3,1 km po istniejącej DK73. Wybudowany zostanie także łącznik w kierunku Jasła o długości niespełna 0,4 km.  

Powstaną również obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna. 

Początek inwestycji zlokalizowany jest na istniejącej drodze krajowej nr 73, zaś koniec obwodnicy na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza.

Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.  

Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73, rozpoczynająca się od S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadząca do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło. Dalej poprzez DK28 Krosno, Sanok a następnie DK84 Ustrzyki Dolne prowadzi aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku lub DK19 do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.  

Obwodnica Jasła wyprowadzi ruch, jaki koncentruje się w mieście z kierunków południowo-wschodniego i zachodniego, czyli drogi krajowej nr 28 stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnicy ruch tranzytowy powinien się znacząco zmniejszyć w centrum miejscowości. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a układ komunikacyjny zostanie odciążony. Zwiększy się też płynność ruchu w samym Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony od autostrady A4 i drogi krajowej nr 94. Z drugiej zaś włączających się z drogi krajowej nr 73, która zbiera ruch z południowej części województwa.

Parametry techniczne

klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu:  1x2
szerokość pasa ruchu: 3,5
szerokość pasa awaryjnego: brak
szerokość poboczy: min. 1,5m 
obciążenie: 11,5 ton/oś

Obiekty inżynierskie

Most i wiadukt w ciągu drogi krajowej, wiadukt w ciągu drogi poprzecznej, przepusty.

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo podkarpackie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}