DK73 obwodnica Pilzna
- Nr drogi
- DK73
- Nazwa odcinka
- obwodnica Pilzna
- Długość
- 2,6 km
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
- Lata realizacji
- 2024-2027
- System realizacji:
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Rzeszów
Aktualnie realizowany etap
Opis inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego, czyli podróżujących drogą krajową nr 94 oraz autostradą A4 a udających się w kierunku południowym tj. w kierunku Jasła i dalej Krosna. Przebieg dk 73 łączy korytarz transportowy dk 94/A4 z drogą krajową nr 28 stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy powinien się znacząco zmniejszyć w centrum miejscowości.
Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP długości ok. 2,6 km, w tym budowę skrzyżowań jednopoziomowych (rond), budowę odcinków dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległego terenu, budowę jednego mostu i jednego wiaduktu, budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą obwodową, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska, przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury podziemnej, budowę oświetlenia drogowego, organizację ruchu (oznakowanie poziome i pionowe z wyposażeniem), urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zagospodarowanie terenu zielenią.
Przebieg obwodnicy rozpoczyna się na skrzyżowaniu drogi dojazdowej do obwodnicy Pilzna (DK 94) i ul. Lwowskiej DK73 w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo. Koniec odcinka znajduje się na w miejscowości Zawadka Brzostecka (początek obw. Brzostka i Kołaczyc). Obwodnica przebiega przez tereny przeznaczone pod zabudowę, w tym z dopuszczeniem do zabudowy w siedliskach rolniczych. W swoim przebiegu przecina rzekę Dulcza. Na końcowym odcinku planowana obwodnica włącza się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą skrzyżowania typu rondo w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną 106627R w stronę Jasła. Budowa obwodnicy Pilzna pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z terenu zabudowy miasta, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
szerokość pasa ruchu: 3,5
szerokość pasa awaryjnego: brak
szerokość poboczy: min. 1,5m
obciążenie: 11,5 ton/oś