Wstecz

DK74j obwodnica Wielunia

Podstawowe informacje
Nr drogi
DK74j
Nazwa odcinka
DK74j obwodnica Wielunia
Długość
13,24 km
Lata realizacji
2014 - 2017
System realizacji
Tradycyjny
Wartość umowy na roboty budowlane
215 331 575,87 zł
Wartość dofinansowania
284 390 502,38 zł
Dofinansowano z
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020
Oddział GDDKiA
Łódź
Kwota dofinansowania jest łącznym dofinansowaniem dla
Budowy obwodnicy Wielunia oraz budowy obwodnicy Bełchatowa w ciągu DK74j

  • Rozwiń tekst

    W użytkowaniu

    ikona zanikającej barierki
    Data udostępnienia ciągu głównego
    3 stycznia 2017 r.
    ikona samochodu osobowego
    Otwarcie drogi na zasadach stałej organizacji ruchu
    3 stycznia 2017 r.

Opis inwestycji

Obwodnica Wielunia jest odcinkiem drogi krajowej nr 74j (dawna DK8), którego zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego (głównie ciężkiego) z ciasnego centrum miasta. (Według pomiaru ruchu z roku 2015, drogą 74j przez centrum Wielunia przejeżdża każdej doby ponad 12 tysięcy pojazdów). Droga o długości 13,2 km omija Wieluń od strony północnej (wg obecnego kilometrażu DK 74j od km 237+048 do km 250+290). Obwodnica biegnie przez teren powiatu wieluńskiego: (gminy; Czarnożyły, Biała i Wieluń) i jest drogą klasy „GP” (główna ruchu przyśpieszonego) o przekroju jednojezdniowym „2+1” (naprzemiennie wyznaczone pasy ruchu, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym). Jezdnia ma nawierzchnię bitumiczną o szerokości 12,4 metra (3 pasy ruchu po 3,5 metra szerokości, wraz  z obustronnymi opaskami (po 0,7 metra każda + 0,5 metra). W ramach inwestycji powstało: 9 wiaduktów ( w tym 1 nad przejściem dla zwierząt), 8 mostów i 2 przejazdy gospodarcze, które także pełnią rolę przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji wyremontowano także odcinki dróg poprzecznych, przeciętych przez nową trasę i wybudowano około 11,3 kilometra dróg dojazdowych obsługujących tereny przyległe. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zastosowano urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci: barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego, wygrodzenia drogi w sąsiedztwie terenów leśnych, a także wybudowano zatoki autobusowych i chodniki dla pieszych w rejonie węzłów „Raczyn” i Jodłowiec”.

Parametry techniczne

klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 1 jezdnia 3 pasy ruchu (układ 2+1)
szerokość pasa ruchu:3,5 m.
szerokość pasa awaryjnego: 2x2 m (na odcinku 1+1)
szerokość poboczy: 1,5 m
obciążenie: 11,5 ton/oś

Obiekty inżynierskie

Wiadukty nad obwodnicą, wiadukty w ciągu obwodnicy, wiadukt w ciągu obwodnicy jako przejście dla zwierząt, mosty w ciągu obwodnicy, na węzłach oraz w ciągu dróg dojazdowych, przejazdy gospodarcze pod obwodnicą.

Węzły
  1. Węzeł Jodłowiec: DK74j/DW488
  2. Węzeł  Raczyn: DK74j/DK45
  3. Węzeł Biała: DK74j/DW488
Ochrona środowiska

1 z dziewięciu wiaduktów pełni podwójną funkcję. Powstał nad przejściem. 2 przejazdy gospodarcze, które także pełnią rolę przejść dla zwierząt. Ekrany akustyczne. 

 

 

{"register":{"columns":[{"header":"voivodeship","value":"województwo łódzkie","registerId":20415805,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}