DK79 Obwodnica Chrzanowa i Trzebini
- Nr drogi
- DK79
- Nazwa odcinka
- DK79 Obwodnica Chrzanowa i Trzebini
- Długość
- ok. 16 km
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030
- Lata realizacji
- 2026-2030
- System realizacji
- Projektuj i Buduj
- Oddział
- Kraków
Aktualnie realizowany etap
Opis inwestycji
Przygotowywana obwodnica będzie drogą dwujezdniową klasy GP (droga główna ruch przyspieszonego). Droga będzie miała ok. 16 km, oprócz ciągu głównego mają powstać skrzyżowania z innymi drogami, chodniki i ścieżki rowerowe, obiekty mostowe oraz przepusty. W zakresie urządzeń ochrony środowiska przewidywane są ekrany, zbiorniki retencyjne oraz urządzenia oczyszczania wód.
Głównym celem budowy obwodnicy Chrzanowa i Trzebini jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obu miast. Aktualnie przejazd przez Chrzanów z Krakowa w kierunku Katowic odbywa się jednokierunkową drogą krajową nr 79. Przebiega ona przez ściśle zabudowane centrum miasta, z przejazdem pod wiaduktem kolejowym o nienormatywnej skrajni pionowej (wysokość do 3,2 m).
Dla obsługi kierunku przeciwnego wykorzystane są odcinki dróg miejskich również z przejazdem pod wiaduktem kolejowym o skrajni pionowej ograniczonej do wysokości 3,5 m. Trzebinia jest miastem przemysłowym, zaliczanym do Krakowskiego Obszaru Przemysłowego ze strefą aktywności gospodarczej.
Wybudowanie obwodnicy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość dróg miejskich. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego oraz regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 79 w pobliżu autostrady A4. Zwiększy się dostępność komunikacyjna rafinerii w Trzebini.
Obwodnica Chrzanowa i Trzebini powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.