Obwodnica Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8
- Numer drogi
- DK8
- Nazwa odcinka
- Obwodnica Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8
- Długość
- 3,44 km
- Lata realizacji
- 2026 - 2029
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
- Oddział GDDKiA
- Białystok
Aktualnie realizowany etap
Etapy zrealizowane
-
Rozwiń tekst
Przetargi
Projekt i budowa- Data ogłoszenia przetargu
- 3 listopada 2023 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 5 kwietnia 2024 r.
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 9 marca 2021 r.
- Wykonawca
- IVIA S.A.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 29 stycznia 2016 r.
- Data wydania decyzji
- 6 lipca 2018 r.
- Organ wydający
- Wójt Gminy Augustów
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe- Data podpisania umowy
- 6 kwietnia 2010 r.
- Wykonawca
- Ekkom Sp. z o.o.
Opis inwestycji
Celem inwestycji jest wybudowanie 4,97 kilometrowej obwodnicy Białobrzeg będącej częścią drogi krajowej nr 8. Obecnie droga krajowa nr 8, przebiegająca przez centrum Białobrzeg, ma klasę GP. Po drodze odbywa się ruch tranzytowy na kierunku północ – południe. Droga obsługuje również ruch gospodarczy w tym rejonie oraz ruch turystyczny nasilony szczególnie w okresie letnim. Powoduje to znaczne ograniczenie płynności ruchu drogowego oraz stanowi dodatkowe zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W związku z powyższym budowa obwodnicy Białobrzeg ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w ciągu dk nr 8, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu istniejącej dk nr 8, odseparowania ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego, poprawy warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości. Główną zmianą w sieci drogowej wynikającą z realizacji przedsięwzięcia będzie ograniczenie dostępności do nowej drogi krajowej nr 8, co będzie miało znaczący wpływ na sposób przemieszczania się, a tym samym bezpieczeństwo ruchu lokalnego.
Planowana inwestycja przebiega przez obszary Natura 2000: PLH200005 Ostoja Augustowska, PLB200002 Puszcza Augustowska. i graniczy bezpośrednio z PLB200006 Ostoja Biebrzańska. Ponadto inwestycja przebiega przez obszar chroniony na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody: Obszar Chronionego Krajobrazu „Puszcza i Jeziora Augustowskie”. Projektowana droga przecina także strefę ochrony pomnika historii – Kanału Augustowskiego.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
szerokość pasa ruchu: 3,5m
szerokość pasa awaryjnego: brak pasów awaryjnych
szerokość poboczy: minimum 2,25m
obciążenie: ton/oś 115 kN/oś
Obiekty inżynierskie
- estakady - 2
- wiadukty - 1
- przejścia dla zwierząt - 16 (małe - 2; dla płazów -14)
- przepusty
Ochrona środowiska
- przejścia dla zwierząt: dwie estakady (jedna dla zwierząt dużych h=5-7,4m, druga dla zwierząt małych – h=2m), 2 przepusty dla małych zwierząt, 14 przepustów dla płazów
- w celu ochrony środowiska wodnego: odcinkowa kanalizacja deszczowa, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne, separatory i osadniki
- ekrany przeciwolśnieniowe
- ekrany akustyczne
- nasadzenia zieleni izolacyjnej, ozdobnej i naprowadzajacej
- ogrodzenie wraz z wygrodzeniami naprowadzającymi na przejścia dla zwierząt