Drogi krajowe w sieci TEN-T i korytarzach międzynarodowych
21.01.2025
Sieć dróg krajowych dynamicznie się rozwija. Tylko w tym roku planujemy oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg. Wiele z realizowanych przez nas inwestycji stanowi też część tras o istotnym znaczeniu dla całej Unii Europejskiej. Wchodzą one w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Sieć TEN-T jest rozwijana w trzech etapach:
- sieć bazowa do końca 2030 r.,
- rozszerzona sieć bazowa do końca 2040 r.,
- sieć kompleksowa do końca 2050 r.
W ramach sieci TEN-T funkcjonują też europejskie korytarze transportowe, których celem jest rozwój przewozu osób i ładunków na kluczowych trasach międzynarodowych. Funkcjonuje dziewięć europejskich korytarzy transportowych, z czego aż trzy biegną przez terytorium naszego kraju.
Coraz więcej dróg szybkiego ruchu w Polsce
Sukcesywnie wyczerpujemy listę dróg szybkiego ruchu, które mamy jeszcze do zrealizowania. Ich docelowa długość planowana jest na ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad. Obecnie kierowcy korzystają z 5206 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych. W realizacji mamy ponad 65 km autostrad i blisko 1270 km dróg ekspresowych. W tym roku ogłosimy przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, które uzupełnią istniejąca sieć.
Bazowa sieć TEN-T niemal ukończona
Sieć TEN-T w naszym kraju będzie miała długość ok. 7700 km, z czego sieć bazowa składająca się z połączeń priorytetowych ma długość ok. 3900 km i jest w dużej mierze ukończona. Mamy ją zrealizować do 2030 r.
Funkcjonują już kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8, a na A2 oddamy w tym roku odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej i wyłonimy wykonawców dalszej części do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
W komplecie mamy też ciągi dróg ekspresowych: S2 w Warszawie, S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, S17 od Warszawy do Lublina, S19 od Lublina do Rzeszowa (dobudowujemy drugą jezdnię od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki). Gotowa jest też droga ekspresowa S22 od Elbląga do granicy Polski, a S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, z której już korzystają kierowcy, będzie w tym roku ukończona w pełnym, dwujezdniowym przekroju. W tym roku oddamy do ruchu ostatnie dwa odcinki S3, a w kolejnych latach zamkniemy realizację S1 od Pyrzowic do Zwardonia (w 2025 r. udostępnimy ponad 36 km, w tym odcinek tunelowy - obejście Węgierskiej Górki) i S7 od Gdańska do Warszawy (w tym roku oddamy prawie 10-kilometrowy odcinek Modlin - Czosnów).
Większość rozszerzonej sieci bazowej TEN-T będzie zrealizowana wcześniej
Do 2040 r. mamy zakończyć budowę rozszerzonej sieci bazowej, do której zaliczono drogi we wschodniej części Polski. Większość będzie ukończona zdecydowanie wcześniej. S12 od Lublina do granicy z Ukrainą w części już istnieje lub jest w trakcie realizacji. Mamy wykonawców S19 na odcinku od Denisk na Podlasiu do granic woj. mazowieckiego (w tym roku ogłosimy przetargi dla odcinka tej trasy na terenie Mazowsza) i dalej od granicy woj. mazowieckiego do Lublina, a także od Rzeszowa do granicy ze Słowacją. Niedawno też zapadły decyzje, jak ma wyglądać połączenie S61 z Białymstokiem. Od węzła Raczki w kierunku Augustowa i Białegostoku powstanie bezkolizyjna droga dwujezdniowa (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), czyli w parametrach drogi ekspresowej. Obecnie na DK8 realizujemy jednojezdniowe obwodnice Białobrzegów, Sztabina oraz Suchowoli, a także przygotowujemy dwujezdniowy odcinek pomiędzy Korycinem i Knyszynem koło Białegostoku. W przypadku trasy Ełk - Białystok planem minimum jest budowa bezpiecznej i nowoczesnej drogi w układzie 2+1, z dwoma obwodnicami: Moniek i Grajewa. Trwa już realizacja odcinka Knyszyn - Białystok w ciągu dróg ekspresowych S16 i S19. W rozszerzonej sieci bazowej jest także ostatni fragment obwodnicy stolicy, Wschodnia Obwodnica Warszawy w ciągu S17.
Sieć kompleksowa TEN-T do 2050 r.
Budowę pozostałej części sieci TEN-T, tzw. kompleksowej, mamy zakończyć do 2050 r. Część odcinków jest już ukończona w całości: autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej, droga ekspresowa S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku. Na innych ciągach kierowcy już korzystają z długich fragmentów. S5 łączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy na przecięciu z A1, a w przygotowaniu mamy odcinek do Ostródy oraz pomiędzy Wrocławiem i Bolkowem.
Kierowcy korzystają z mniej więcej z połowy długości S6 pomiędzy Goleniowem i Trójmiastem, a pozostała część jest w budowie. S7 dotrzemy z Warszawy do Krakowa i dalej od Myślenic do Rabki-Zdroju, a w przygotowaniu jest dwujezdniowa droga do granicy ze Słowacją. W realizacji lub przygotowaniu są brakujące odcinki dróg ekspresowych: S10 Szczecin - Płońsk, S11 Koszalin – Pyrzowice, S12 Piotrków Trybunalski - Lublin, S16 Olsztyn – Ełk, S17 Lublin – granica z Ukrainą, S19 od granicy z Białorusią do Białegostoku, S74 od Sulejowa do Niska. Korzystamy z części S52 od granicy z Czechami do Bielska-Białej, a przedłużenie do Głogoczowa jest w przygotowaniu.
Korytarze transportowe niemal gotowe
Warto podkreślić, że niemal zrealizowaliśmy wszystkie inwestycje wchodzące w skład trzech międzynarodowych korytarzy transportowych przechodzących przez Polskę:
- Morze Bałtyckie - Morze Północne (w realizacji jest jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S3 w okolicy Świnoujścia, S12 Piaski - Dorohusk i druga nitka mostu na obwodnicy Łomży w ciągu S61),
- Morze Bałtyckie - Adriatyk (w realizacji jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S7 Płońsk – Warszawa, S1 Katowice – granica ze Słowacją i S3 w okolicy Świnoujścia),
- Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie (w realizacji jeszcze S7 Płońsk – Warszawa, S19 Białystok – Lublin i Rzeszów – granica ze Słowacją, a w przygotowaniu połączenie S61 z Białymstokiem, odcinki S19 od Białegostoku do Denisk oraz S17 WOW).
Wiecej informacji o sieci TEN-T na mapie TENtec.