W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działania na istniejącej sieci dróg krajowych. Podsumowanie 2021 r. i plany na 2022 r.

03.02.2022

Działalność GDDKiA nie ogranicza się wyłącznie do realizacji dużych inwestycji i budowy nowych odcinków dróg. Prowadzimy również intensywne prace na istniejącej sieci. Działania te związane są z mniejszymi inwestycjami (przebudowa drogi, budowa chodnika, drogi rowerowej, sygnalizacji świetlnej) oraz remontami, polegającymi na wymianie nawierzchni jezdni czy chodnika. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem zadań na istniejącej sieci, które były realizowane w 2021 r., i planami w tym zakresie na 2022 r.

Pogoda jesienna. W centralnym puncie zdjęcia pas rozdziału na drodze ekspresowej. Po bokach widoczne obie jezdnie i poruszające się po nich pojazdy. W tle znaki informujące o ograniczeniu prędkości.

Zadania zakończone w 2021 r.

W 2021 r. ukończyliśmy 110 zadań na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zadania swym zakresem obejmowały kompleksowe rozbudowy dróg i wzmocnienia konstrukcji do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Oznacza to, że w ramach rozbudowy drogi krajowej, nawierzchnia konstrukcji drogi dostosowywana jest do ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.

Zakończone zadania dotyczyły również punktowej poprawy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) poprzez budowę rond, lewoskrętów czy odseparowania ciągów komunikacyjnych, które wykorzystują niechronieni uczestnicy ruchu, od ruchu samochodowego. GDDKiA zrealizowała również zadania związane z budową chodników i dróg rowerowych oraz oświetlenia i sygnalizacji świetlnych.

W zakresie przebudowy i rozbudowy dróg krajowych w 2021 r. ukończyliśmy między innymi:

1. rozbudowę DK91 w m. Łęczyca (ok. 3,2 km) w woj. łódzkim,

2. rozbudowę DK77 na odcinku Gorzyce - Wólka Pełkińska - Pełkinie (ok. 8,5 km) w woj. podkarpackim,

3. rozbudowę DK53 na odcinku Kośno - Tylkowo (ok. 3,2 km) w woj. warmińsko-mazurskim,

4. przebudowę DK66 w m. Szepietowo (ok. 2,9 km) w woj. podlaskim,

5. rozbudowę DK84 na odcinku Lesko - Glinne (dł. 2,30 km) w woj. podkarpackim,

6. rozbudowę DK79 oraz DK48 na odcinku przejście przez . Kozienice odcinek I, (dł. 1.078 km) w woj. mazowieckim.

Remonty w 2021 r.

W 2021 roku na realizację remontów dróg przeznaczyliśmy kwotę ponad 289 mln zł. Zakończyliśmy realizację 89 zadań o łącznej długości ok. 244 km. Były to m.in. remonty:

- S11 na odcinku Poznań - Kórnik (ok. 24 km w rozbiciu na dwie jezdnie) w woj. wielkopolskim,

- DK92 na odcinkach Rzepin - Boczów, Stok - Bucze, Brójce - Lutol Suchy (ok. 9 km) w woj. lubuskim,

- DK12 na odcinku Ludwinów - Wólka Okopska (ok. 4 km) w woj. lubelskim,

- DK5 w ciągu obwodnicy Kamiennej Góry (ok. 3 km) w woj. dolnośląskim.

Przetargi ogłoszone w 2021 r.

W 2021 r. ogłosiliśmy 185 przetargów związanych z działaniami na istniejącej sieci. Wśród tych postępowań 27 zadań o łącznej długości ok. 150 km dotyczyło rozbudowy, w tym m.in.:

1. DK22 na odcinku Chojnice - Czersk (ok. 22 km) w woj. pomorskim,

2. DK94 na odcinku Zederman - Jerzmanowice (II etap) (ok. 8 km) w woj. małopolskim,

3. DK51 na odcinku Smolajny - Kosyń (ok. 2 km) w woj. warmińsko-mazurskim,

4. DK40 w m. Głuchołazy (ok. 1 km) w woj. opolskim.

W 2021 r. GDDKiA ogłosiła 75 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 22 postepowania dotyczyły całorocznego utrzymania, zaś pozostałe 53 postępowania dotyczyły poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.

Znaczenie prac utrzymaniowych jest niepodważalne. Zależy od nich nie tylko komfort, ale również bezpieczeństwo użytkowników dróg zarówno w okresie zimowym, jak i letnim. Wspólnie z przedstawicielami branży na bieżąco pracujemy nad usprawnieniami i efektywnymi zmianami w procedurach i dokumentacji m.in. w kwestii nowych umów na prace utrzymaniowe. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad cyklicznie zaprasza na spotkania przedstawicieli firm zajmujących się utrzymaniem infrastruktury drogowej, a także m.in. przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Finansów, Prokuratorii Generalnej RP oraz stowarzyszeń branżowych. O zeszłorocznym spotkaniu pisaliśmy w maju na naszej stronie internetowej.

Przetargi na rok 2022

W 2022 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na realizację 76 zadań w zakresie przebudowy bądź rozbudowy dróg krajowych o łącznej długości ok. 440 km.

Będą to m.in.

1. rozbudowa DK79 na odcinku Ciepielów - Lipsko (ok. 6,7 km) w woj. mazowieckim,

2. rozbudowa DK45 na odcinku Krapkowice - Rogów Opolski (ok. 6,6 km) w woj. opolskim,

3. rozbudowa DK65 na odcinku Olecko - Gąski (ok. 5,8 km) w woj. warmińsko-mazurskim,

4. przebudowa DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze (ok. 12,1 km) w woj. śląskim,

5. rozbudowa DK63 na odcinku Czyżew - Czyżew Sutki (ok. 4,3 km) w woj. podlaskim.

W 2022 r. planujemy ogłosić 113 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 30 będzie dotyczyło całorocznego utrzymania, a 83 postepowania będą dotyczyły poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.

Remonty w 2022 r.

Wstępny plan na rok 2022 zakłada ukończenie remontów o łącznej długości ok. 323 km dróg krajowych za łączną kwotę niespełna 400 mln zł.

Prace remontowe w bieżącym roku obejmą m.in. ponad 33-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek A4 Góra św. Anny - gr. woj. śląskiego i opolskiego, niemal 12-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek na S86 Sosnowiec - Katowice (woj. śląskie), niemal 4-kilometrowy (w rozbiciu na dwie jezdnie) odcinek S8 Radzymin - Wola Rasztowska (woj. mazowieckie).

W planach są również remonty ponad 4-kilometrowego odcinka DK62 Repki - Gałki (woj. mazowieckie), ponad 4-kilometrowego fragmentu DK25 obejście Stawiszyna (woj. wielkopolskie), a także łącznice węzłów na autostradzie A4 Kraków Bielany i Kraków Tyniec (woj. małopolskie).

Podkreślić należy, że w przypadku remontów są to wstępne założenia, które będą mogły być jeszcze korygowane i dostosowywane do bieżących potrzeb.

Działania na sieci to również ok. 12 tys. zadań realizowanych w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, ukierunkowanych na poprawę BRD. Temu Programowi poświęcimy osobny materiał, który niebawem opublikujemy na naszej stronie internetowej.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}