W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ekrany akustyczne powstają zgodnie z przepisami

26.01.2021

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zobowiązana do działania zgodnie z przepisami prawa, uzyskanymi decyzjami czy postanowieniami, rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, prawem ochrony środowiska i zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. To na ich podstawie budowane są ekrany akustyczne, a dodatkowe mogą powstać, jeśli normy hałasu będą przekroczone i właściwy marszałek województwa wyda stosowną decyzję.

S2 Południowa Obwodnica Warszawy przy sztucznym oświetleniu przed oddaniem do ruchu. Na zdjęciu widać oznakowanie drogi
  • Ekrany akustyczne wybudowane zgodnie z prawem w oparciu o decyzje i postanowienia 
  • RDOŚ nakazał wykonanie analizy porealizacyjnej po roku od oddania S2 
  • Gminy mają możliwość zlecenia wykonania badań hałasu w każdym momencie po oddaniu drogi do ruchu 

Ochrona środowiska to ważny element procesu inwestycyjnego 

Jednym z podstawowych elementów procesu inwestycyjnego jest ochrona środowiska. Pod uwagę brane są między innymi aspekty związane z ochroną wód, gleb, powietrza, zabytków czy stanu akustycznego środowiska. Zagadnienia są analizowane etapowo, a jest to związane ze szczegółowością opracowywanej kolejno dokumentacji projektowej. W pierwszej kolejności w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przygotowywany jest raport o oddziaływaniu na środowisko, który jest podstawą do uzyskania decyzji środowiskowej. Drugim etapem jest wykonanie Koncepcji programowej, która jest przygotowywana w oparciu o uzyskaną decyzję środowiskową. Ostatnią fazą przed rozpoczęciem realizacji robót jest przygotowanie dokumentacji do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).  

W ramach tego etapu przewidziane jest przeprowadzenie powtórnej analizy środowiskowej i wykonywany jest drugi raport o oddziaływaniu na środowisko. Zatwierdzeniem wskazanych rozwiązań chroniących środowisko przed negatywnym oddziaływaniem drogi jest postanowienie wydane przez właściwą terytorialnie Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. W oparciu o zapisy tego dokumentu, po uzyskaniu decyzji ZRID, realizowana jest inwestycja. 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zobowiązana do działania zgodnie z przepisami prawa, uzyskanymi decyzjami oraz postanowieniami.  

Ekrany akustyczne wybudowane w oparciu o decyzje i postanowienia 

W zakresie ochrony środowiska i zapisów w decyzjach do każdej inwestycji należy podchodzić indywidualnie. Dla Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 warunki środowiskowe określono w wydanej w 2011 roku decyzji środowiskowej, a następnie, na podstawie szczegółowych projektów budowlanych, dokonano ich weryfikacji w procedurach ponownej oceny oddziaływania na środowisko (postanowienia RDOŚ w Warszawie wydane w 2017 r.). Weryfikacja zapisów decyzji środowiskowej opierała się nie tylko na konkretnych rozwiązaniach drogowych, ale również na zaktualizowanych informacjach w zakresie zagospodarowania terenu oraz aktualnych przepisach prawa. Należy nadmienić, że zabezpieczenia akustyczne mogą powstać wyłącznie w celu ochrony terenów, które są zakwalifikowane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub na podstawie klasyfikacji gminy jako tereny wymagające zabezpieczenia przed hałasem. Oznacza to, że na przykład dla terenów usługowych nie buduje się ekranów. 

Zabezpieczenia akustyczne są więc realizowane ściśle według rozstrzygnięć administracyjnych - decyzji i postanowień Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Dokumenty te określiły również warunki dotyczące wykonania analizy porealizacyjnej, czyli opracowania, które oceni rzeczywisty wpływ inwestycji na środowisko po jej wybudowaniu. Wskazano zarówno zakres koniecznych do wykonania badań i analiz, jak również terminy ich wykonania.  

Weryfikacja skuteczności zastosowanych ekranów  

Aby jakiekolwiek pomiary mogły być podstawą do stwierdzenia przekroczenia norm hałasu, muszą być wykonane odpowiednią aparaturą pomiarową oraz w określony sposób wskazany w regulacjach prawnych. Wyniki pomiarów wykonanych np. za pomocą urządzeń nieposiadających właściwej kalibracji lub wykonane w niewłaściwych warunkach atmosferycznych, nie mogą być podstawą do nałożenia obowiązku dobudowy lub rozbudowy ekranów.  

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zobowiązana do działania zgodnie z przepisami prawa, uzyskanymi decyzjami czy postanowieniami, rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, prawem ochrony środowiska i zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W związku z powyższym, badania skuteczności zabezpieczeń akustycznych w ramach analizy porealizacyjnej będą wykonane po upływie roku od oddania inwestycji do użytkowania.   

Ekrany, które mogliśmy wybudować, określiły postanowienia RDOŚ z 2017 roku, a na kolejnym etapie, czyli analizy porealizacyjnej, zostaną wskazane ich ewentualne uzupełnienia wraz z podaniem lokalizacji i wysokości.  

Ekrany zostały wykonane zgodnie z obowiązującym przepisami. Jednak w przypadku potwierdzenia przekroczenia norm hałasu wybudujemy dodatkowe zabezpieczenia wskazane w decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego. Zgodnie z wiążącą nas decyzją i postanowieniem RDOŚ analizę porealizacyjną możemy przeprowadzić po roku od udostępnienia drogi kierowcom, nie wcześniej. Jeśli jednak będzie wcześniejsza decyzja Marszałka, np. w oparciu o badania hałasu wykonane na zlecenie jednej z zainteresowanych gmin lub dzielnic m.st. Warszawy, i potwierdzą się przekroczenia norm, GDDKiA zrealizuje dodatkowe zabezpieczenia przeciwhałasowe. Zależy nam na tym, aby S2 POW była doceniona nie tylko przez kierowców, ale również akceptowana przez lokalne społeczności. W obecnie obowiązującym porządku prawnym nie mamy możliwości, aby przyspieszyć przeprowadzenie pomiarów. Taką możliwość mają jednak władze samorządowe. 

W każdym momencie dla istniejącej drogi organ ochrony środowiska, w tym przypadku Marszałek Województwa Mazowieckiego, może wydać decyzję zobowiązującą do wykonania przeglądu ekologicznego na podstawie pomiaru wykonanego przez akredytowane laboratorium. 

Aktualnie w Polsce obowiązują następujące dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku: 

  • 56 dB w nocy 
  • 61 dB w dzień dla zabudowy jednorodzinnej 
  • 65 dB dla zabudowy mieszkaniowo-usługowej, wielorodzinnej. 

Urządzenia przeciwhałasowe są stawiane tylko w przypadkach przekroczenia tych norm. 

Reasumując, nie mogliśmy podczas realizacji ani po jej zakończeniu wybudować mniej lub więcej ekranów akustycznych czy też zmienić ich lokalizację lub wysokość. Zabezpieczenia powstały w oparciu o wydane decyzje, postanowienia i pozwolenia. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}