W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje na istniejącej sieci dróg krajowych

16.01.2025

Największym zainteresowaniem opinii publicznej zazwyczaj cieszą się informacje dotyczące budowy nowych odcinków dróg, w szczególności autostrad i dróg ekspresowych. Warto jednak pamiętać, że GDDKiA prowadzi również szereg mniejszych inwestycji, obejmujących już istniejącą sieć dróg krajowych. Są to zadania związane m.in. z rozbudową dróg czy poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

Roboty budowlane przy rozbudowie drogi krajowej. Dwa walce wyrównują asfalt, jadąca ciężarówka przewozi materiał

Nowe oblicze uzyskało ponad 75 km dróg

Inwestycje na istniejącej sieci dróg krajowych, podobnie jak duże zadania związane z budową nowych dróg, przynoszą pozytywne efekty zarówno dla kierowców, jak i okolicznych mieszkańców. Przyczyniają się do zwiększenia przepustowości, ale też do poprawy bezpieczeństwa (np. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Ich efektem jest też obniżenie poziomu hałasu czy ilości emitowanych przez transport zanieczyszczeń.

W 2024 r. zakończyliśmy realizację 15 zadań związanych z rozbudową lub przebudową dróg krajowych o długości 75,5 km. Łączna wartość tych prac wyniosła ponad miliard złotych. Były to:

  • rozbudowa DK21 Słupsk – Ustka,
  • poprawa BRD na DK1 Markowice – Brudzowice,
  • rozbudowa DK22 Knybawa – Gnojewo,
  • poprawa BRD na DK7 w m. Gaj,
  • rozbudowa DK55 w m. Brachlewo,
  • rozbudowa DK46 Nysa – Pakosławice,
  • rozbudowa DK45 Praszka – granica woj. opolskiego i łódzkiego,
  • rozbudowa DK17 Zamość – Łabunie,
  • przebudowa DK91 Terespol – Stolno (z wyłączeniem mostu na Wiśle),
  • rozbudowa DK62 Strzelno – Kobylniki,
  • przebudowa DK8 Bardo – Bardo Przyłęk,
  • rozbudowa DK84 Sanok – Zagórz,
  • rozbudowa DK63 w m. Wygoda,
  • rozbudowa DK22 Czarlin – Knybawa,
  • rozbudowa DK53 Rozogi – Dąbrowy.

W trakcie realizacji robót budowlanych znajduje się obecnie 30 inwestycji polegających na przebudowie lub rozbudowie niemal 217 km dróg krajowych. Łączna wartość tych prac to ok. 4 mld zł.

Przetargi – ogłoszone i planowane

W ubiegłym roku ogłosiliśmy dziesięć przetargów na przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych. Łączna długość tych inwestycji to ponad 41 km, a ich wartość to prawie 850 mln zł.

Chcemy przebudować kolejne odcinki dróg, a ich ostateczna liczba i długość zależne będą od dostępności środków finansowych w limitach kolejnych lat. W 2025 r.  planujemy gotowość do ogłoszenia kolejnych 24 przetargów na przebudowę lub rozbudowę odcinków o długości ponad 150 km i wartości ok. 2,6 mld zł. Będą to m.in.:

  • rozbudowa DK3 w rejonie Polany Jakuszyckiej,
  • poprawa BRD na DK1 Koziegłowy – Markowice,
  • rozbudowa DK60 Topola Królewska – Kutno,
  • rozbudowa DK9 od końca obwodnicy Iłży do granicy woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego,
  • rozbudowa DK63 Czyżew Sutki – Czyżew,
  • rozbudowa DK36 Prochowice – Lisowice,
  • rozbudowa DK73 Pilzno – Brzostek,
  • rozbudowa DK22 Człopa – Wałcz,
  • rozbudowa DK45 Zawada – Jełowa.

Remonty i utrzymanie

W celu zapewnienia wszystkim uczestnikom ruchu jak najlepszych warunków korzystania z sieci dróg krajowych, prowadzimy również szereg prac remontowych i utrzymaniowych.

W 2024 r. wyremontowaliśmy odcinki dróg o łącznej długości ponad 70 km. Koszt tych prac wyniósł 68 mln zł. Wśród 24 zrealizowanych zadań znalazły się m.in.: autostrada A4 na odcinku Ostropa – PPO Żernica i Stok – Mostki, droga ekspresowa S22 na odcinku   Frombork – Braniewo Płd., S3 Gryfino – Pyrzyce czy DK80 w miejscowości Górsk.

W 2024 r. ogłosiliśmy też 46 postępowań przetargowych na utrzymanie dróg krajowych, z czego 10 postępowań dotyczyło całorocznego (letniego i zimowego) utrzymania, a pozostałe 36 poszczególnych asortymentów robót wykonywanych podczas prac utrzymaniowych.

Większe bezpieczeństwo i likwidacja skutków powodzi

W ubiegłym roku zakończyliśmy realizację 269 zadań z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID) o łącznej wartości 650 mln zł. Objęły one m.in. budowę:

  • 44 km chodników,
  • 22,5 km ciągów pieszo-rowerowych,
  • 54 sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych,
  • 34 zatok autobusowych,
  • 95 azyli dla pieszych.

Najwięcej zadań dotyczyło doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3997 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7425 miejsc.

W trakcie realizacji robót mamy obecnie 146 zadań o wartości ok. 620 mln zł.

W 2024 r. ogłosiliśmy też 89 przetargów na prace związane z poprawą BRD, które realizowane będą w ramach PBID. Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. W pierwszej połowie br. planujemy ogłoszenie kolejnych 50 przetargów, których wartość szacujemy na 400 mln zł.

Prowadzimy też intensywne prace związane z odbudową infrastruktury drogowej po wrześniowej powodzi. Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości 509 mln zł. W ubiegłym roku zakończyliśmy ich 318. Nasze plany zakładają też 19 długofalowych zadań inwestycyjnych, związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktury. W 2025 r. realizowane będą dla nich prace projektowe.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}