Kolejne aneksy waloryzacyjne
29.07.2022
Przed tygodniem podpisaliśmy pierwszych 29 aneksów z czterema wykonawcami, a dziś kolejna pula. To 21 aneksów z 14 wykonawcami. W sierpniu, zgodnie z przyjętym harmonogramem, podpiszemy następne kilkadziesiąt aneksów.
W pierwszej turze do podpisania aneksów zaprosiliśmy czterech wykonawców z największą liczbą obecnie podpisanych umów. To firmy: Budimex, Strabag, Mirbud i Porr. Dziś lista wydłużyła się do 18 wykonawców:
Aldesa
- S6 Bobrowniki - Skórowo
- S19 Krosno (Iskrzynia) - Miejsce Piastowe
Eurovia
- DK75 II etap łącznika brzeskiego
Fabe Polska
- S7 Miechów - Szczepanowice
- DK73 Morawica - Wola Morawicka
Infrakom Kościan
- DK32 obw. Żodynia
Mota Engil Central Europe
- S19 Lublin - Lubartów
Mostostal Warszawa
- S74 i DK9 obw. Opatowa
- DK9 łącznik płn. obw. Opatowa
NDI
- S6 obw. Słupska - Bobrowniki
Polaqua
- A2 Swory - Biała Podlaska (Cicibór)
- S19 dobudowa drugiej jezdni na obw. Kocka i Woli Skromowskiej
- S61 Podborze - Śniadowo
Polbud Pomorze
- S6 obw. Koszalina i Sianowa
- S6 rozbudowa węzła Sianów Zachód
Polimex Infrastruktura
- DK15 obw. Koźmina Wielkopolskiego
Polimex Mostostal
- DK72 obw. Grzymiszewa
Roverpol
- DK13 obw. Gryfina
Unibep
- S19 Ploski - Haćki
- DK66 obw. Bielska Podlaskiego
Warbud
- S17 Warszawa Wschód (Zakręt) - Lubelska
Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.
Podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie także do tych wykonawców, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie jak również składali oferty w 2021 roku lub w 2022 roku (przed wybuchem wojny) i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy.
Mechanizm waloryzacji - jak działa? Przypominamy
W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).
Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych. Tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów. W przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania. W przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli de facto od razu.
W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy.
Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
Wspólna odpowiedzialność za stabilność sektora
Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości.
Warto też zwrócić uwagę, że dostępnym zabezpieczeniem przed wzrostem np. kosztów paliw, jest również hedging. Są to średnio- i długoterminowe kontrakty (nawet czteroletnie) zawierane w formule stałych cen. Wiele przedsiębiorstw, również tych realizujących relatywnie niewielkie kontrakty na drogach krajowych, korzysta obecnie z tego typu zabezpieczeń.