Kolejne aneksy waloryzacyjne podpisane
05.09.2022
W dwóch lipcowych turach podpisaliśmy łącznie 50 aneksów z 18 wykonawcami. W sierpniu kolejne 34 aneksy. Dzisiaj zgodnie z przyjętym harmonogramem, podpisaliśmy osiem. To łącznie 92 inwestycje realizowane przez 24 wykonawców. Wkrótce będziemy podpisywać kolejne aneksy waloryzacyjne o których poinformujemy.
Podpisane dzisiaj aneksy:
Budimex
- S5 Nowe Marzy - Świecie Południe
Fabe
- DK42/DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Mirbud/Kobylarnia
- A1 Piotrków Tryb. - Kamieńsk
- S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ
- S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ
Strabag
- A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia
Porr
- S16 Borki Wielkie - Mrągowo
Mostostal Warszawa
- S19 Rzeszów Południe - Babica
Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.
Podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie także do tych wykonawców, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie jak również składali oferty w 2021 roku lub w 2022 roku (przed wybuchem wojny) i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy. W nowych przetargach, ogłaszanych od tego roku, również zapisano zwiększony do 10 proc. limit waloryzacji.
Mechanizm waloryzacji - jak działa? Przypominamy
W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).
Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych. Tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów. W przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania. W przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli de facto od razu.
W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy.
Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
Wspólna odpowiedzialność za stabilność sektora
Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług, kalkulacja ceny na etapie składania oferty (gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości, a zasady waloryzacyjne zbilansują wahania rynkowe cen.
Warto też zwrócić uwagę, że dostępnym zabezpieczeniem przed wzrostem np. kosztów paliw, jest również hedging. Są to średnio- i długoterminowe kontrakty (nawet czteroletnie) zawierane w formule stałych cen. Wiele przedsiębiorstw, również tych realizujących relatywnie niewielkie kontrakty na drogach krajowych, korzysta obecnie z tego typu zabezpieczeń.