W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

15.06.2023

Podczas majowego posiedzenia Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, omawiane były m.in. strefy bezpośrednio przyległe do konstrukcji obiektów, połączenia obiektów mostowych z drogą oraz kwestie wdrażania nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych dla drogownictwa.

Element przerwy dylatacyjnej na Moście Południowym im. Anny Jagiellonki w ciągu drogi ekspresowej S2 (POW)

Oprócz przedstawicieli świata nauki i GDDKiA, w posiedzeniu uczestniczyli także reprezentanci branży drogowej: Pani Barbara Dzieciuchowicz Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, oraz Pan Zbigniew Kotlarek Prezes Polskiego Kongresu Drogowego. 

Strefy przejściowe obiekt inżynierski a droga

Podczas omawiania pierwszego tematu podkreślono, że strefy (obszary) bezpośrednio przyległe do konstrukcji obiektów inżynierskich i obejmujące dojazdy do nich, są istotne nie tylko ze względu na komfort użytkowania trasy drogowej, ale przede wszystkim z uwagi na trwałość konstrukcji w tych strefach. 

Podczas rozmów wskazano, że obszary przylegające bezpośrednio do konstrukcji obiektów mają złożoną budowę. Nie stanowią jedynie odpowiednio zagęszczonego ośrodka gruntowego oraz nawierzchni o strukturze warstwowej z różnego rodzaju materiałów ale zawierają także inne elementy m.in.  betonowe płyty przejściowe, urządzenia odwodnieniowe, geosyntetyki. Obszary te są zatem pod względem materiałowym i konstrukcyjnym wysoce niejednorodne. 

Połączenie obiektu mostowego z drogą

To kolejny temat poruszony podczas posiedzenia Rady Naukowej. Podczas rozmowy przedstawiono główne wyzwania połączenia obiektu mostowego z drogą, wskazując na wielopłaszczyznowość tego zagadnienia. Omówiono zagrożenia zarówno z punktu widzenia użytkownika jak i z perspektywy zarządcy drogi. Podczas spotkania członkowie Rady jednogłośnie wskazali potrzebę opracowania wytycznych dla projektantów i wykonawców dotyczących dopuszczalnych lub rekomendowanych rozwiązań urządzeń dylatacyjnych na drogach w Polsce. Tak aby odpowiadały możliwościom technologicznym w XXI wieku i uwzględniała wyniki analiz ekonomicznych.  

Analizy te powinny obejmować takie czynniki jak: 

  • koszty zakupu i montażu urządzenia dylatacyjnego, 
  • oszacowanie kosztów opracowania i wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu jeśli jest wymagana, 
  • określenie częstotliwości, zakresu oraz kosztów przeglądów prac konserwacyjnych i serwisowych urządzenia dylatacyjnego  
  • oszacowanie kosztów wymiany urządzenia dylatacyjnego, 

Kompleksowość takich analiz uwzględniać powinna również oszacowanie kosztów społecznych będących skutkiem wprowadzonych ograniczeń w ruchu niezbędnych do przeprowadzenia ww. czynności. 

Nowa struktura przepisów techniczno-budowlanych dla obszaru drogownictwa

Podczas ostatniego omawianego tematu wskazano jakie powinny być drogi w XXI i jakie środowisko formalno-prawne zagwarantować może realizację takich celów jak m.in. bezpieczne, niezawodne i inteligentne drogi czy drogi jako element zrównoważonego rozwoju. 

Przedstawiono obecnie funkcjonujące uwarunkowania formalno-prawne, które determinują sposób planowania, przygotowania i realizacji oraz później utrzymania dróg. Omówiono szczegółowo obszary, które wymagają interwencji i zmiany poprzez wypracowanie standardów postępowania, zmian w przepisach lub aktualizację wytycznych. 

Podczas dyskusji wskazano na potrzebę ciągłego monitorowania zmian jakie mają wpływ na wszystkie etapy cyklu życia inwestycji drogowej. 

Materiały

Połączenie obiektu mostowego z drogą - wybrane problemy
Połączenie​_obiektu​_mostowego​_z​_drogą​_-​_wybrane​_problemy.pdf 8.13MB
Strefy przejściowe obiekt inżynierski – droga
Strefy​_przejściowe​_obiekt​_inżynierski​_–​_droga.pdf 0.43MB
Szanse i bariery wdrażania nowych przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg
Szanse​_i​_bariery​_wdrażania​_nowych​_przepisów​_techniczno​_–​_budowlanych​_dotyczących​_dróg.pdf 1.47MB
{"register":{"columns":[]}}