Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad
15.06.2023
Podczas majowego posiedzenia Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, omawiane były m.in. strefy bezpośrednio przyległe do konstrukcji obiektów, połączenia obiektów mostowych z drogą oraz kwestie wdrażania nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych dla drogownictwa.
Oprócz przedstawicieli świata nauki i GDDKiA, w posiedzeniu uczestniczyli także reprezentanci branży drogowej: Pani Barbara Dzieciuchowicz Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, oraz Pan Zbigniew Kotlarek Prezes Polskiego Kongresu Drogowego.
Strefy przejściowe obiekt inżynierski a droga
Podczas omawiania pierwszego tematu podkreślono, że strefy (obszary) bezpośrednio przyległe do konstrukcji obiektów inżynierskich i obejmujące dojazdy do nich, są istotne nie tylko ze względu na komfort użytkowania trasy drogowej, ale przede wszystkim z uwagi na trwałość konstrukcji w tych strefach.
Podczas rozmów wskazano, że obszary przylegające bezpośrednio do konstrukcji obiektów mają złożoną budowę. Nie stanowią jedynie odpowiednio zagęszczonego ośrodka gruntowego oraz nawierzchni o strukturze warstwowej z różnego rodzaju materiałów ale zawierają także inne elementy m.in. betonowe płyty przejściowe, urządzenia odwodnieniowe, geosyntetyki. Obszary te są zatem pod względem materiałowym i konstrukcyjnym wysoce niejednorodne.
Połączenie obiektu mostowego z drogą
To kolejny temat poruszony podczas posiedzenia Rady Naukowej. Podczas rozmowy przedstawiono główne wyzwania połączenia obiektu mostowego z drogą, wskazując na wielopłaszczyznowość tego zagadnienia. Omówiono zagrożenia zarówno z punktu widzenia użytkownika jak i z perspektywy zarządcy drogi. Podczas spotkania członkowie Rady jednogłośnie wskazali potrzebę opracowania wytycznych dla projektantów i wykonawców dotyczących dopuszczalnych lub rekomendowanych rozwiązań urządzeń dylatacyjnych na drogach w Polsce. Tak aby odpowiadały możliwościom technologicznym w XXI wieku i uwzględniała wyniki analiz ekonomicznych.
Analizy te powinny obejmować takie czynniki jak:
- koszty zakupu i montażu urządzenia dylatacyjnego,
- oszacowanie kosztów opracowania i wdrożenia tymczasowej organizacji ruchu jeśli jest wymagana,
- określenie częstotliwości, zakresu oraz kosztów przeglądów prac konserwacyjnych i serwisowych urządzenia dylatacyjnego
- oszacowanie kosztów wymiany urządzenia dylatacyjnego,
Kompleksowość takich analiz uwzględniać powinna również oszacowanie kosztów społecznych będących skutkiem wprowadzonych ograniczeń w ruchu niezbędnych do przeprowadzenia ww. czynności.
Nowa struktura przepisów techniczno-budowlanych dla obszaru drogownictwa
Podczas ostatniego omawianego tematu wskazano jakie powinny być drogi w XXI i jakie środowisko formalno-prawne zagwarantować może realizację takich celów jak m.in. bezpieczne, niezawodne i inteligentne drogi czy drogi jako element zrównoważonego rozwoju.
Przedstawiono obecnie funkcjonujące uwarunkowania formalno-prawne, które determinują sposób planowania, przygotowania i realizacji oraz później utrzymania dróg. Omówiono szczegółowo obszary, które wymagają interwencji i zmiany poprzez wypracowanie standardów postępowania, zmian w przepisach lub aktualizację wytycznych.
Podczas dyskusji wskazano na potrzebę ciągłego monitorowania zmian jakie mają wpływ na wszystkie etapy cyklu życia inwestycji drogowej.
Materiały
Połączenie obiektu mostowego z drogą - wybrane problemyPołączenie_obiektu_mostowego_z_drogą_-_wybrane_problemy.pdf 8.13MB Strefy przejściowe obiekt inżynierski – droga
Strefy_przejściowe_obiekt_inżynierski_–_droga.pdf 0.43MB Szanse i bariery wdrażania nowych przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg
Szanse_i_bariery_wdrażania_nowych_przepisów_techniczno_–_budowlanych_dotyczących_dróg.pdf 1.47MB