Koniec pracowitej przerwy zimowej
17.03.2025
Tegoroczna zima pozwoliła wielu wykonawcom naszych inwestycji na prowadzenie prac budowlanych. Nie mniej pracowicie przebiegały procedury i formalności związane z przetargami i uzyskiwaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Co do zasady od połowy grudnia do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy robót budowlanych w terenie mogą je zawiesić. Mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację inwestycji. Przy łagodnej zimie prace prowadzone były nie tylko na terenach nizinnych czy w pasie wzdłuż wybrzeża, ale także w górzystych regionach woj. podkarpackiego. Informowaliśmy o tym w lutowym komunikacie.
Kluczowe liczby
Budowa dróg to nie tylko prace budowlane i układanie asfaltu lub betonu cementowego. To także wybór wykonawcy tych prac, a więc przetargi i kolejne ich etapy. Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba wykonania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych.
W trakcie przerwy zimowej zrobiliśmy wiele. A co dokładnie? Sprawdzamy!
- udostępniliśmy do ruchu sześć odcinków nowych dróg o łącznej długości 54,4 km. To autostrada A2 Groszki - Siedlce Zachód, odcinki dróg ekspresowych w okolicy Krakowa (S7 i S52), obwodnice Gryfina (DK31) i Strzelec Krajeńskich (DK22) oraz łącznik brzeski (DK75),
- podpisaliśmy siedem umów na realizację zadań (RPBDK, PB100) o łącznej długości 45,8 km i wartości przekraczającej 1,6 mld zł. Są to dwa odcinki dróg ekspresowych – S8 między Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi oraz S10 między węzłami Szczecin Kijewo a Szczecin Zdunowo, a także pięć obwodnic: Pradeł (DK78), Głogowa (DK12), Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego (obie DK25) oraz Srocka (DK12/91),
- poznaliśmy oferty w trzynastu przetargach (RPBDK, PB100) na nowe drogi o długości 128,6 km. Są to dwa odcinki S11 od Przygodzic do Kępna, druga jezdnia obwodnicy Wyrzyska na S10, dwa odcinki drogi dojazdowej do elektrowni jądrowej, II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic wraz z obwodnicą Kołbaskowa (DK13), a do tego obwodnice Dobiegniewa (DK22), Kostrzyna nad Odrą (DK31), Wschowy i Dębowej Łęki (DK12), Brzostku i Kołaczyc, a także Pilzna (obie na DK73), Starogardu Gdańskiego (DK22) i Kamionnej (DK24),
- wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na obwodnicę Skaryszewa wraz z rozbudową odcinka Skaryszew - Iłża (DK9),
- ogłosiliśmy siedem przetargów na budowę 77 km nowych dróg, a wśród nich były trzy odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 o długości 49 km,
- złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pięciu odcinków o łącznej długości 68,4 km, w tym dla trzech odcinków drogi ekspresowej S11 i jednego na S74,
- otrzymaliśmy decyzje ZRID dla siedmiu odcinków dróg o łącznej długości 90,9 km, wśród nich trzy odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
*RPBDK – Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.)
*PB100 – Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
A co czeka nas po przerwie zimowej
Tegoroczny sezon budowlany – tak jak w ostatnich latach – będzie pracowity i intensywny. Na etapie realizacji znajduje się 105 zadań z RPBDK o łącznej długości 1446,5 km oraz 23 zadania z PB100 o łącznej długości 188 km. W tym roku puściliśmy ruch już na dwóch inwestycjach, a są to: obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 oraz tzw. łącznik brzeski na DK75 stanowiący odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska (pierwszy fragment tzw. sądeczanki). Łącznie w 2025 roku planujemy oddać do ruchu ponad 400 km dróg. Na tę liczbę składa się ponad 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych i 119 km obwodnic, a także pozostałych dróg krajowych.
Najważniejszym zadaniem jest dla nas zapewnienie stałego, wysokiego poziomu finansowania inwestycji, a co za tym idzie branży budowlanej. Ubiegły rok zakończyliśmy wydatkowaniem niemal 19 mld zł, a do 2030 r. chcemy utrzymać roczne wydatki na poziomie co najmniej 20 mld zł.
Jeśli chodzi o przetargi w 2025 roku, to w ramach dwóch głównych programów infrastrukturalnych planujemy ogłosić postępowania na ponad 320 km nowych tras. W trzech przypadkach ogłoszenie nastąpi pod warunkiem sprawnego zakończenia procedur środowiskowych i dotyczy to blisko 70 km dróg.
Ogłosimy m.in. przetarg na brakujący odcinek A2 od Białej Podlaskiej na wschód do okolic wioski Kijowiec (będzie to pierwszy przetarg na realizację, który ogłosimy w tym roku) oraz na poszerzenie istniejącej autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą, od węzła Łódź Północ do Konotopy.
Ogłosimy także przetargi na dwa odcinki S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem, które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą. Z programu budowy obwodnic planujemy ogłosić przetargi m.in. na drogowe obejścia Pisza, Limanowej czy Zwolenia.