W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konsultujemy wymagania dla tuneli drogowych

17.07.2023

Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych to dokument, który został wypracowany przez Zespół tunelowy działający od 2021 roku w GDDKiA. Od dzisiaj jest publicznie dostępny i każdy może się z nim zapoznać. Do końca września br. czekamy na opinie branży wykonawczej, projektantów i wszystkich innych podmiotów oraz specjalistów, którzy mogą zgłaszać swoje uwagi za pomocą formularza dostępnego na stronie GDDKiA.

Tunel pod górą Luboń Mały w ciągu S7 Lubień - Rabka-Zdrój

Dokument dotyczy m.in. orientacyjnych danych geometrycznych tunelu, uwarunkowań geotechnicznych i hydrogeologicznych, trwałości tunelu jako obiektu inżynierskiego czy wykorzystywanych materiałów. Uwzględnia również m.in. wymagania podstawowe dla budynków technicznych i centrów zarządzania tunelem, kwestie oświetlenia, wentylacji, monitoringu, sterowania ruchem oraz sygnalizacji pożarowej. 

Formularz - Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych 

Tunele drogowe w Polsce - nasze doświadczenia

Na drogach krajowych ma być docelowo 17 tuneli o łącznej długości ponad 25 km. Cztery są już gotowe, w tym tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, tunel na Zakopiance, oddany 30 czerwca br. tunel w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie), z którego kierowcy korzystają od 2010 roku.  

Kolejne siedem jest w realizacji, natomiast sześć w przygotowaniu (w tym najdłuższy 5-kilometrowy tunel na S6 w rejonie Szczecina). Pokazuje to, że posiadamy już pewne doświadczenia w realizacji inwestycji tunelowych, ale równocześnie dalej mamy przed sobą kolejne wyzwania. Kluczowe jest zatem wykorzystanie zgromadzonej już wiedzy w celu wypracowania jednolitych wymagań projektowania tuneli. To jedno z głównych zadań postawionych przed Zespołem tunelowym GDDKiA. 

Tunele użytkowane (cztery o łącznej długości 6,6 km): 

 

  • S7 Lubień - Rabka-Zdrój - 2085 m,  
  • S2 Południowa Obwodnica Warszawy - 2335 m,  
  • S1 Szare - Laliki - 678 m, 
  • DK93 w Świnoujściu - 1480 m (utrzymywany przez Zarząd Dróg Miejskich, Urząd Miasta w Świnoujściu).

Tunele w budowie (siedem o łącznej długości 7,8 km):  

 

  • S3 Bolków - Kamienna Góra - 2300 i 320 m,  
  • S1 Przybędza - Milówka - 984 i 834 m,  
  • S19 Rzeszów - Babica - 2250 m,  
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa - 653 i 496 m.  

Tunele w przygotowaniu (sześć o łącznej długości 11,3 km):  

 

  • S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina - 5000 m,  
  • DK79 Zabierzów - 317 m,  
  • S19 Jawornik - Domaradz - 2910 i 960 m,  
  • S7 Kiełpin - Warszawa - 1122 i 1000 m. 

Jednolite i przejrzyste wymagania poddane wszechstronnym konsultacjom - czekamy na opinie

Efektem prac specjalistów GDDKiA zajmujących się praktyczną realizacją i przygotowaniem inwestycji tunelowych jest Opis potrzeb i wymagań dla tuneli drogowych. Dokument ten określa wymagania - między innymi w zakresie systemu wentylacji, systemów przeciwpożarowych, drążenia, systemów sterowania ruchem oraz nawierzchni. Przyjęcie jednolitych wymagań pozwoli na opracowanie optymalnych projektów tuneli w oparciu o zdobyte doświadczenia i aktualną wiedzę techniczną.  

Tunele będą projektowane finalnie przez specjalistyczne biura projektowe i budowane przez wykonawców inwestycji. Wymagania powinny być przede wszystkim jasne i czytelne, co w efekcie przełoży się na bezpieczne, nowoczesne i wykonane w sposób optymalny tunele drogowe. Dlatego bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii branży projektowej, wykonawczej, ale również wszelkich innych podmiotów, specjalistów oraz przedstawicieli świata nauki. 

Kolejny cel Zespołu tunelowego - utrzymanie

Zespół ds. standaryzacji wymagań na etapie projektowania, realizacji, utrzymania i zarządzania tunelami (Zespół tunelowy) został powołany zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad 23 czerwca 2021 r. Oprócz kwestii dotyczących wymagań dla projektowania tuneli Zespół zajmuje się również kwestią utrzymania tych obiektów. 

Zespół tunelowy opracował także zestaw dokumentów do postępowania przetargowego na bieżące utrzymanie tuneli. Wytyczne zobowiązują wykonawcę, na etapie opracowywania projektu i dokumentacji bezpieczeństwa, do oceny zagrożeń, uwzględniając prognozę ruchu wraz z analizą ryzyka wypadków. Określają też m.in. obsadę centrum zarządzania tunelem oraz wytyczne dla automatycznego systemu gaszenia pożaru.  

Zespół pracuje również m.in. nad ujednoliceniem Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (WWiORB) dla inwestycji tunelowych oraz systemów sterowania ruchem. Podejmie też działania związane z wdrożeniem technologii BIM (Building Information Modeling) dla zadań tunelowych.  

Materiały

Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli
OPIS​_POTRZEB​_I​_WYMAGAŃ​_DLA​_PROJEKTOWANIA​_TUNELI.pdf 0.72MB
{"register":{"columns":[]}}